Lindmo vant talkshow-krigens første slag:Skavlan mistet over 200.000 seere

Talkshow-duell: Anne Lindmo og Fredrik Skavlan har vært kolleger på NRK. Nå konkurrerer de om seerne på hver sin kanal.
Talkshow-duell: Anne Lindmo og Fredrik Skavlan har vært kolleger på NRK. Nå konkurrerer de om seerne på hver sin kanal. Foto: Julia Marie Naglestad (NRK)/TV 2. / Kampanje
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men den store bomben var det «Senkveld med Helene og Stian» som stod for.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fredag var det klart for høstens første mestermøte mellom Norges ubestridte talkshow-dronning, Anne Lindmo, og Norges ubestridte talkshow-konge, Fredrik Skavlan.

Da TV 2 kuppet «Skavlan» fra NRK før sommeren, valgte statskanalen å flytte «Lindmo» fra lørdager til fredager for å fylle tomrommet som oppstod i gullrekka. Dermed går programmene for første gang i direkte konkurranse med hverandre.

Skavlan mistet 200.000 seere

TV 2 hadde 440.000 seere og en andel på 31,6 prosent blant alle seere mellom 10 og 79 år på «Skavlan». Til sammenligning hadde fjorårets høstpremiere på NRK1 651.000 seere og en andel på 46,1 prosent blant seere over 12 år på NRK1. Skavlan har altså mistet over 200.000 seere i overgangen fra NRK til TV 2.

– Jeg hadde håpet at «Skavlan» skulle ligge over 500.000 seere. Dette er en markant nedgang for han, det er det ingen tvil om. Jeg tipper TV 2 er sånn passe fornøyd med dette her, men jeg tror vi trenger at «Skavlan» ligger høyere, sier tv-sjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig hadde «Lindmo» 612.000 seere og en andel på 44,7 prosent NRK1.

– Etter én runde hvor de har gått samtidig, er «Lindmo» den som har kommet best i gang, slår Wiberg fast.

«Lindmo» opplever en liten nedgang fra forrige fredag, da 661.000 fulgte med.

– Vi er godt fornøyd med å etablere oss på et så høyt nivå og at vi holder posisjonen selv om konkurransen har blitt styrket, sier Eirik Sandberg Ingstad, redaksjonssjef i «Lindmo» i NRK til Kampanje.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vekst for Senkveld

Den aller største overraskelsen fredag kveld, var det kanskje Helene Olafsen og Stian Blipp som stod for.

«Senkveld med Helene og Stian» hadde 582.000 seere kl. 22.25. Det er en kraftig vekst fra fjorårets høstpremiere på «Senkveld med Thomas og Harald», som hadde 454.000 seere, og den sterkeste premieren programmet har hatt siden 2015.

– Det er veldig bra, sier Wiberg i Carat.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Andelen ble på hele 51,9 prosent blant alle seere mellom 10 og 79 år.

– Det er vanskeligere å få høye seertall så sent, og dette programmet holdt seg bra gjennom hele timen, så det er veldig positivt og oppløftende.

TV 2: – Superfornøyde

TV 2 sier seg godt fornøyd med sin nye fredag, som de spøkefullt har kalt sin diamantrekke.

– Vi er super-fornøyd med fredagen vår, og premiereprogrammene våre «Skavlan» og «Senkveld» leverer godt over våre egne forventninger. Debutantene Helene og Stian gjør en fantastisk jobb og sammen med Fredrik Skavlan bidrar de til at TV 2 ble den desidert største kanalen i den kommersielle målgruppen 20-49 år, sier kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2.

TV 2 opplyser om at nesten 500.000 har vært innom Skavlan-innhold på TV 2 og TV 2 Sumo.

– Ved siden av seertallene lineært, er vi også svært tilfreds med Skavlans digitale fotavtrykk i løpet av de siste dagene. Høsten er lang, og vi skal jobbe hardt for å gi seerne gode fredagskvelder utover, sier Trygve Rønningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som Kampanje tidligere har skrevet, gjør TV 2 relativt store endringer i «Skavlan» denne høsten. Programmet som sendes på hovedkanalen er nesten 15 minutter kortere enn det var på NRK1. Samtidig slipper TV 2 en lengre versjon av talkshowet på TV 2 Sumo flere timer før det går lineært.

Les også: Så mye kan TV 2 håve inn på «Skavlan» (abo.)

(Artikkelen er først publisert i Kampanje)