Discovery i mål med kuttrunde - ti har mistet jobben

Har kuttet ti årsverk: Administrerende direktør i Discovery Networks Norge, Tine Austvoll Jensen, fortsetter tradisjonen mediehuset har hatt for å nedbemanne i mai.
Har kuttet ti årsverk: Administrerende direktør i Discovery Networks Norge, Tine Austvoll Jensen, fortsetter tradisjonen mediehuset har hatt for å nedbemanne i mai. Foto: Eivor Eriksen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi vet at slike prosesser er en påkjenning, sier TVNorge-sjefen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere i mai ble det kjent at Discovery gikk i gang med en ny nedbemanningsprosess, den tredje runden på to år. Da var meldingen fra Discoverys norske sjef Tine Austvoll Jensen at 13 årsverk kunne rammes.

Nå skal kanalen være i mål med kuttene. Det bekrefter Discovery-sjefen overfor Kampanje.

– Det ble igangsatt en ny restrukturering i starten av mai. Den delen av prosessen som innebærer nedbemanninger er nå ferdigstilt. Vi har hatt gode drøftelser med de tillitsvalgte, og har klart å løse prosessen uten konflikter eller oppsigelser. Det er vi glade for, sier Tine Austvoll Jensen.

Kampanje er kjent med at det skal være snakk om ti årsverk som er funnet overflødige i Discovery-konsernet.

Les også: Eurovision-drama da mann stormet scenen og stjal artistens mikrofon

Påkjenning for organisasjonen

– Vi vet samtidig at slike prosesser er en påkjenning for organisasjonen. Nå skal vi løfte blikket igjen, samtidig som vi sparker i gang våre sommerkampanjer på Dplay. Et av de store skiftene i denne bransjen er at sesongene er i ferd med å viskes ut. Før var det etterspørselen fra tv-annonsørene som styrte når vi pumpet ut programmene våre. Nå er vi også styrt av en økende etterspørsel på våre strømmetjenester. Den er konstant. Det gjør at vi må endre måten vi publiserer og programsetter innhold på, sier Austvoll Jensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da daværende toppsjef Harald Strømme startet den første nedbemanningen i 2016, var antallet ansatte 160. Siden den gang har Discovery etter det Kampanje kjenner til nedbemannet rundt 60 stillinger.

Samtidig har tv-konsernet økt bemanningen innen sport og digitale satsinger. Det er innen det lineære tv-området mesteparten av kuttene er blitt gjennomført.

Les mer: Discovery må kutte i staben: - Må ta noen tøffe valg

Saken er først publisert på Kampanje.com