Aftenposten felt i PFU for omtale av fotballkamp Norge-Brasil

Henning Berg og Ronaldo kjemper om ballen under kampen mellom Norge og Brasil i Marseille under VM i 1998. I juni møtes de to igjen til omkamp på Ullevål stadion i regi av Aftenposten.
Henning Berg og Ronaldo kjemper om ballen under kampen mellom Norge og Brasil i Marseille under VM i 1998. I juni møtes de to igjen til omkamp på Ullevål stadion i regi av Aftenposten. Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Aftenposten brøt god presseskikk da de over mange sider i papiravisa omtalte fotballkampen mellom Norge og Brasil som avisen selv arrangerer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Pressens Faglige Utvalg (PFU) mener avisen brøt Vær Varsom-plakatens punkt 2.7 som handler om skillet mellom journalistikk og reklame.

Bakgrunnen for saken er et førstesideoppslag og en reportasje over flere sider i papirutgaven til Aftenposten 30. november i fjor. Her presenteres blant annet det som omtales som et eksklusivt intervju med den tidligere fotballspilleren Ronaldo. Det ble også publisert en video, flere artikler på nett og en podkast.

20 år etter at Norge slo Brasil i VM, arrangerer Aftenposten omkamp på Ullevål stadion mellom spillerne som var med den gang.

Saken havnet i PFU etter at utvalget mottok to klager fra personer som begge mente avisartiklene fremsto som ren reklame for eget arrangement, fordekt som redaksjonelt innhold.

PFU tar ikke stilling til det store omfanget omtalen fikk, og utvalget konstaterer at et mediehus må kunne invitere til arrangementer, selge produkter og selv omtale dette, men mediene må kunne skille klart mellom det kommersielle og det redaksjonelle.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

PFU mener dette ikke bare er viktig for å hindre at publikum blir lurt, men for å skape tillit til den frie og uavhengige journalistikken.

Det mest problematiske i saken er oppfordringer til billettkjøp på redaksjonell plass, mener PFU.

Sjefredaktør Espen Egil Hansen sier til NTB at han synes det er greit at avisen ble felt for en lenke til billettkjøp.

– Det tar vi til etterretning. Det ble en debatt om dette rett etter publiseringen, og vi endret vår praksis da. Vi ventet ikke på PFUs behandling, men synes dette var et fornuftig innspill, sier han til NTB.

– Det jeg er glad for, det er at PFU støtter oss i at vår omtale av kampen er journalistisk motivert. Kanskje var vi for begeistret, men det er ikke et presseetisk brudd. Jeg er glad for at PFU ikke gikk inn i omfanget av omtalen, men støtter oss i at det er en journalistisk begrunnet omtale, sier han.