Netflix satser stort med skandinavisk TV-serie

Illustrasjonsfoto: Marcio Jose Sanchez/AP/NTB Scanpix
Illustrasjonsfoto: Marcio Jose Sanchez/AP/NTB Scanpix

Danske Misofilm står for Netflix' første egenproduserte storsatsing i Norden. «The Rain» skal ha premiere på strømmetjenesten i 2018.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Plutselig står vi her og skal produsere for potensielt 90 millioner seere. Det er selvfølgelig en milepæl for selskapet og kjempespennende, sier danske Jonas Allen, produsent og partner i Misofilm til Dagens Næringsliv.

I «The Rain» skal vi følge et ungt søskenpar som etter å ha overlevd et dødelig virusangrep i Skandinavia, og med et notat fra faren, reiser ut for å finne meningen med livet. Produksjonsselskapet Misofilm er allerede godt kjent i Norge med produksjoner som TV 2-serien «Frikjent», «Varg Veum» og seriene «Dicte», «Den som dreper» og «1864» fra Danmark.

Strømmetjenesten Netflix lover abonnentene 1.000 timer med egenprodusert materiale i 2017, en økning fra 600 timer i år.

Tord Sollie i mediebyrået Mediacom sier til avisen at han tror Skandinavia er et viktig marked fordi vi tilpasser oss ny teknologi raskt.

– Det betyr igjen at man kan teste ut nyheter på et marked som økonomisk ikke er kritisk, sier Sollie.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden