Få er interessert i å bli digitalavisabonnent

Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mediehusene melder om abonnentvekst og sier brukerbetaling er fremtiden, men blant dem som ikke allerede er digitalabonnenter, er bare én av seks interessert i å bli det.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Medieundersøkelsen, som legges fram torsdag, kommer det fram at 46 prosent allerede har tilgang til et digitalt avisabonnement, skriver Klassekampen. Blant dem som ikke har et digitalt abonnement, svarer 58 prosent at de «ikke er særlig interessert» i skaffe seg et. 16 prosent sier de er «svært interessert» eller «ganske interessert».

– Man kan jo frykte at de som ikke er interessert i å abonnere digitalt, er de som får nyhetene sine på andre måter enn avis, og derfor er tapt for avisene, sier Pål Andreas Mæland, som er ansvarlig for undersøkelsen. Mæland, som til daglig er journalist i Bergens Tidende, synes det er positivt at så mange som 46 prosent sier de har tilgang til et digitalt abonnement.

Les også: Amedia-sjef har tro på brukerbetaling

En tolkning av tallene er at markedet for digitale avisabonnementer er i ferd med å bli mettet, men Mæland ser også en annen forklaring, som han har like stor tro på.

– Det kan være vi ser den samme tregheten i avisene som vi ser ved all teknologisk innovasjon: Det tar tid å få med seg alle, men de kommer etter hvert.