Milliontap for Discovery som følge av kanalstriden

I kveld med YLVIS leide Youngstorget i Oslo tirsdag kveld og for å vise programmet «nødhjelp til Canal Digital-ofrene» som er rammet av konflikten med Telenor og Canal Digital. Bård Ylvisåker på storskjermen. Terje Bendiksby / NTB scanpix
I kveld med YLVIS leide Youngstorget i Oslo tirsdag kveld og for å vise programmet «nødhjelp til Canal Digital-ofrene» som er rammet av konflikten med Telenor og Canal Digital. Bård Ylvisåker på storskjermen. Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Discovery kan så langt ha tapt rundt 14 millioner kroner i omsetning som følge av striden med Canal Digital. Storannonsører ser seg om etter alternative reklameflater.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Store aktører som Tine og Orkla sier til Dagens Næringsliv at de vil vurdere alternative løsninger for å nå ut med markedsføringen sin.

– Vi synes dette er uheldig og vanskelig. Innenfor medie- og reklamekjøp, så er TVNorge en betydelig aktør, sier direktør Arve Heltne i Orkla.

I over én uke har Canal Digitals kunder vært uten Discoverys 13 kanaler, deriblant TV Norge, Eurosport og Max som følge av uenighetene om ny avtale.

Les også: Dette kan du kreve når du mister TV-kanaler

Dermed synker seertallene og reklameinntektene. Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyrået GroupM har tidligere anslått at tapet for de TV-kanalene er på om lag 2 millioner daglig så lenge konflikten pågår. Dermed har det totale tapet passert 14 millioner kroner.

– Det er direkte tap – og langsiktige tap. Nå begynner de langsiktige tapene å slå mer inn. Seerne går til andre kanaler og velger å se andre programmer, sier Thalberg til avisen.

Les også: Ingen fremgang i kanalstriden

Les også: TV-krigen gir vekst for konkurrerende tjenester

Les også: Espen Eckbo brakk ryggen i bilulykke i Italia