Spillanmeldelse: «Diablo III»En helvetes gjenkomst
De sier at den som venter på noe godt, ikke venter forgjeves. Tolv år har gått siden «Diablo II», og nå kommer endelig oppfølgeren og bekrefter ordtaket. «Diablo III» er nemlig en oppvisning i godt spilldesign.
Vel kan man mene Blizzards spill er konservative og lite innovative, men det er få, om noen, spillutviklere som gjør en bedre jobb når det kommer til å raffinere og slipe på gamle spillmekanikker. «Diablo III» er, som sin eldre bror, et isometrisk actionrollespill hvor man styrer en figur ved å klikke frenetisk på musa – det er likevel sjelden vi ser spill der det føles like meningsfylt å klikke som her.
Les også: Usedvanlig gøy
Gjennom fire akter og over 60 erfaringsnivåer skal du utvikle figuren din ved å nedkjempe fiender og hamle opp med djevelen selv, Diablo. Til tross for at historien sliter med litt klossete stemmeskuespill og dermed ikke engasjerer så mye, er det den flotte spillmekanikken som driver spillet. Du slakter ned fiender ved ulike taktikker og oppnår nytt utstyr og nye våpen som ruster deg til nye vanskelighetsgrader. Noe av det mest fantastiske er at man kan spille gjennom hele spillet med inntil tre andre spillere i en samarbeidsmodus.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen«Diablo III» demonstrerer et eksepsjonelt godt spillhåndverk. Spillets artistiske og funksjonelle grafiske utforming smelter sammen med et herlig lydbilde og en altoppslukende, krevende og givende spillmekanikk. Blizzard gir fansen akkurat det de vil ha, og det til stående applaus.
Les også:
Ambisiøst rollespill i «The Last Story»
Festen begynner ikke med «Mario Party»
Siste «Ninja Gaiden»: Trår ut fra skyggene
Les mer om spill i ABC Nyheter
Fakta
Spilltittel: «Diablo III»
Utgis på: PC, Mac
Testet på: PC
Utgivelsesdato: 15. mai 2012
Aldersmerking: 16+ (www.pegi.info)
Sjanger: Action/Rollespill
Utvikler/utgiver: Blizzard/Activision