Kampen om Maud

Polarskipet Maud ligger i dag i Nordvestpassasjen. Her er hun fotografert i 1998. Foto: Ansgar Walk
Polarskipet Maud ligger i dag i Nordvestpassasjen. Her er hun fotografert i 1998. Foto: Ansgar Walk
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norge ønsker denne kulturskatten tilbake. En komite ser den helst på havets bunn. Snart kan det være for sent å redde skipsvraket.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta

Maud, norsk polarskute, bygd hos Chr. Jensen i Asker som ekspedisjonsskip for Roald Amundsens polarferd 1918–25.

Tremastet skonnert, 120 fot (ca. 38 m) lang, største bredde 40 fot. Utstyrt med en bolindermotor på 240 hk (ca. 177 kW). Lasteevne ca. 800 tonn ved 14 fot dyptgående.

Ble kjøpt av Hudson's Bay Company og senere vesentlig brukt som depotskip. Ble skrudd på land i Cambridge Bay på sørsiden av Victoria Island i kanadisk Arktis, hvor det ennå finnes noen vrakrester.

Roald Amundsen utforsket polområdene med skip, hunder, luftskip og fly i 30 år, fra den første ufrivillige overvintringen i Antarktis 1898 til han omkom på leting etter Umberto Nobiles ekspedisjon 1928.

Mest kjent ble han da han 1911 nådde Sydpolen før Robert F. Scott.

Kilde: Store Norske Leksikon

Hun har ligget i isvannet i Cambridge Bay i over 80 år.

Roald Amundsens polarskip Maud ble bygget tidlig på 1900-tallet for hans ekspedisjon som varte fra 1918-1924.

Til tross for sitt storslåtte oppdrag, endte hun sine dager på sørsiden av kanadisk Arktis - hvor man i dag finner vrakrestene i strandkanten.

Nå ønsker en gruppe norske investorer, «Maud Returns Home», å bringe henne hjem. En svært dyr og omfattende ekspedisjon for å redde Maud er under planlegging, og håpet er å frakte henne hjem for å plassere henne på et museum i Oslo.

- Siste mulighet

For å kunne frakte vrakrestene planlegger «Maud Returns Home» å bruke ballonger for å heve skipet. Skipet skal deretter flyttes oppå en lekter, for så å taues gjennom Nordvestpassasjen tilbake til Norge.

- Initiativet er den siste muligheten til å bringe hjem dette en gang så stolte polarskipet, og gi det et respektabelt sted å hvile i årene fremover, heter det på prosjektets nettsider.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette kan vise seg å bli en utfordring - en gruppe på 20 personer i «Keep the Baymaud in Canada» er sterke motstandere av å flytte vraket, ifølge The National Post.

Maud er nemlig en av få turistattraksjoner i området. Flere lokale innbyggere tjener til livets opphold ved å overvåke turister som besøker skipsvraket.

- Vi fornekter ikke Mauds viktighet i Norge, men hun har vært en kanadisk arkeologisk attraksjon siden 1930 og hun burde ikke bli flyttet, uttaler gruppen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Polarskipet Maud. Foto: Anders Beer WilsePolarskipet Maud. Foto: Anders Beer Wilse

Norskeid

Maud ble solgt videre da ekspedisjonen til Amundsen gikk tom for penger i 1924. Hudson's Bay Company tok bokstavelig talt over roret, og skipet ble blant annet brukt til radiostasjon og varehus før det ble delvis knust av is og sank langs den grunne kysten.

Skipsvraket har siden den gang vært en turistattraksjon i Nunavut, hvor det bor 1100 personer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 1990 ble eierskapet av Maud overført fra The Hudson's Bay Company til Asker kommune. Maud Returns Home har i etterkant overtatt eierskapet.

Kan bli problematisk

Siden Maud er norsk eiendom, kan ikke kulturdepartementet i Nunavut uten videre nekte å fjerne henne.

Likevel kan det bli problematisk å flytte skipet dersom den kanadiske regjeringen setter seg på bakbeina og ikke gir den norske gruppa eksporttillatelse.

Ifølge «Maud Returns Home» er det bare et spørsmål om tid før det er for sent å redde henne.

Amundsens to andre polarskip, Gjøa og Fram, er allerede utstilt på museum.

Prosjektleder i Maud Returns Home, Jan Wanggaard, skriver på prosjektets nettsider at det vil bli foretatt en vurdering av skipet denne måneden.

Nå håper norske investorer at Maud blir hentet hjem før hun går tapt for alltid.


Les flere nyheter her