Restaurantopprør mot VG-anmeldere

Forfatter og restaurantanmelder Erik Fosnes Hansen. Foto: Morten Holm / Scanpix
Forfatter og restaurantanmelder Erik Fosnes Hansen. Foto: Morten Holm / Scanpix

Erik Fosnes Hansen og André Blomberg-Nygård er uønsket både privat og profesjonelt på en rekke topprestauranter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

11 av Norges mest kjente spisesteder nekter å slippe inn VGs restaurantanmeldere Erik Fosnes Hansen (45) og André Blomberg-Nygård (36), skriver Dagens Næringsliv.

Forfatteren Fosnes Hansen er mest kjent for romanen «Salme ved reisens slutt». Blomberg-Nygård er tidligere kokk.

Les også: Trikset er å bruke lav varme

Nei også privat

Spisestedene, blant annet anerkjente restauranter som Bagatelle, Grefsenkollen og Ylajali, mener de to restaurantanmeldere skjeller ut ansatte, bruker stoppeklokke på kelnerne, er faglig slurvete og uoppdragne.

- Fosnes Hansen og Blomberg-Nygård har en negativ holdning, dårlig oppførsel, og de skaper dårlig stemning for andre gjester. Vi er positive til at VG har anmeldere som skriver under eget navn. Problemet er at de har satt feil folk til jobben. Disse gjestene er ikke velkomne hverken privat eller i regi av VG.

Les også: Kast den gamle plastfjøla

- «Fryktelig synd for dem»

Erik Fosnes Hansen avviser at han oppfører seg dårlig på restaurant.

- Man kan ikke utelukke anmeldere fra Norges største avis fordi kokkene ikke er fornøyd med terningkastet, sier Fosnes Hansen til DN.

Daglig leder Robert Lie på Grefsenkollen sier at Erik Fosnes Hansen skjelte ut restaurantsjefen foran de andre gjestene fordi anmelderen måtte vente 18 minutter på maten, og sier dette skaper en meget ubehagelig situasjon, både for de ansatte og andre gjester som er tilstede.

Dette benekter Fosnes Hansen.

- Jeg har ikke skjelt ut noen. Sønnen min var sekundet fra å bli skalldyrforgiftet, i tillegg til at det tok i snitt 18 minutter mellom hver rett, hvorav et par var temmelig kalde da de kom. Dertil havnet de regulære restaurantgjestene den kvelden oppi et digert lukket selskap, med fullt VM-show over høyttalerne. Det var en svært dårlig restaurantopplevelse. Som gjest har man da rett til å si fra, sier han.

Spisestedene sier de går ut med kritikken for å skåne andre i bransjen. De understreker at de representerer restauranter som har fått både god og dårlig anmeldelse, samt restauranter som ennå ikke er anmeldt.

ABC TV: Slik lages bryllupsmaten

Personvernpolicy