Knutsen & Ludvigsen – med tunnel og grevling ut på tur

Øystein Dolmen omkranset av Knutsen & Ludvigsen – spilt av Øyvind Brandtzæg (t.v.) og Øyvind Angeltveit – og grevlingen i taket, spilt av Ellen Dybvik. Foto: Thomas Winje Øijord / Scanpix.
Øystein Dolmen omkranset av Knutsen & Ludvigsen – spilt av Øyvind Brandtzæg (t.v.) og Øyvind Angeltveit – og grevlingen i taket, spilt av Ellen Dybvik. Foto: Thomas Winje Øijord / Scanpix.

Hele landet skal få gjenoppleve «Knutsen & Ludvigsen» når Riksteatret nå sender av gårde et sprudlende opplagt og musikalsk ensemble – inklusive piruettdansende damegrevlinger og en diger tunnel.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hit kommer Knutsen og Ludvigsen

• 8. mars – Riksteatret, Nydalen, Oslo

• 9. mars – Riksteatret, Nydalen, Oslo

• 10. mars – Riksteatret, Nydalen, Oslo (premiere)

• 16. mars – Otta Kulturhus (turnépremiere)

• 18. mars – Dampsaga Kulturhus, Steinkjer

• 19. mars – Kulturhuset i Nærøy, Kolvereid

• 20. mars – Kulturhuset i Namsos

• 22. mars – Aulaen i Verdal

• 23. mars – Stjørdal Kino

• 24. mars – Melhus Rådhus

• 26. mars – Åmot Kulturhus, Rena

• 27. mars – Elverum Kulturhus

• 29. mars – Maihaugsalen, Lillehammer

• 30. mars – Ål kulturhus

• 31. mars – Kulturhuset, Fagernes

• 1. april – Gjøvik kino

• 2. april – Ullensaker kulturhus, Jessheim

• 3. april – Brygga Kultursal, Halden

• 5. april – Notodden Teater

• 6. april – Drammens Teater

• 7. april – Modum Kulturhus, Vikersund

• 8. april – Bakkenteigen, Horten

• 9. april – Kulturhuset Bølgen, Larvik

• 10. april – Gullbring Kulturanlegg, Bø i Telemark

• 12. april – Granvin Kulturhus, Seljord

• 13. april – Hjertnes, Sandefjord

• 14. april – Askim Kulturhus

• 15. april – Rådhus-Teatret, Kongsvinger

• 27. april – Operahuset Nordfjord

• 28. april _ Flora Samfunnshus, Florø

• 29. april – Førdehuset

• 30. april – Sogndal kulturhus

• 5. mai - 14. mai – Gamlescenen, Trondheim

• 27. august – Orkdal Kulturhus, Orkanger

• 28. august – Bjugn Kulturhus

• 30. august – Oppdal Kulturhus

• 31. august – Storstuggu, Røros

• 1. september – Tynset Kulturhus

• 2. september – Sunndal Kulturhus, Sunndalsøra

• 3. september – Rauma Kulturhus, Åndalsnes

• 4. september – Bjørnsonsalen, Molde

• 6. september – Parken Kulturhus, Ålesund

• 7. september – Ørsta Kulturhus

• 12. september – Mosjøen Kino

• 13. september – Kino-Teatret, Mo i Rana

• 15. september – Bodø Kulturhus

• 17. september – Lofoten Kulturhus, Svolvær

• 19. september – Vesterålen Kulturhus, Stokmarknes

• 20. september – Harstad Kulturhus

• 21. september – Narvik Kulturhus

• 22. september – Finnsnes Kulturhus

• 23. september – KulturHuset, Tromsø

• 26. september – Alta Kultursal

• 27. september – Ole Olsensalen, Hammerfest

• 29. september – Vadsø Kino

• 8. oktober – Blå Grotte, Fredrikstad

• 9. oktober – Nøtterøy Kulturhus

• 11. oktober – Ibsenhuset, Skien

• 12. oktober – Risørhuset

• 13. oktober – Grimstad Kulturhus

• 15. oktober – Arendal Kulturhus

• 16. oktober – Lyngdal Kulturhus

• 18. oktober – Kvinesdal Kulturhus

• 19. oktober – Sirdal Kulturhus, Tonstad

• 20. oktober – Sandnes Kulturhus

• 21. oktober – Egersund Kulturhus

• 22. oktober – Tysværtunet, Aksdal

• 23. oktober – Kulturhuset, Stord

• 24. oktober – Hovedscenen, Haugesund

• 26. oktober – Bømlo Kulturhus

Deretter settes forestillingen opp på Oslo Nye Teater

70 forestillinger skal spilles fra premieren 10. mars og frem til tampen av oktober, avbrutt av sommerferie. Etterpå skal familiemusikalen vises på Oslo Nye Teater.

Onsdag var det pressevisning – med servering av lakrisbåter og fiskepudding – og på første rad satt Øystein Dolmen og fulgte stolt og rørt med.

– Det er fantastisk artig, og jeg blir ydmyk av at folk tar det slik imot enda. Dette var et innfall vi plutselig fikk, om en tunnel og to figurer som bodde der. Så drodlet vi videre, lekte oss frem til alt, sier Dolmen om hvordan det særegne og absurde universet til Knutsen & Ludvigsen vokste frem.

Les også: Alle sa ja til å hylle Gustav Lorentzen

– Du vet, vi lærte oss ikke replikker. Det ville vi ikke klart! Da Gustav og jeg reiste rundt og opptrådte med dette, var det helt uten støtteapparat. Ingen sminke, ikke lys, ikke musikere. Det var gøy på en helt annen, og upretensiøs, måte.

Vemodig

Øystein Dolmen skal være til stede på premieren i Oslo 10. mars, men det blir litt rart, sier han til NTB.

– Jeg skulle ønske vi var to, sier en vemodig «Knutsen» som savner sin «Ludvigsen», avdøde Gustav Lorentzen, og ikke lenger har noen i hele verden å ringe til når innfallene dumper ned i hodet.

Les også: – Den viktigste i norsk barnekultur gjennom 40 år

Men Lorentzen rakk imidlertid å få vite om Riksteatrets planer før han brått gikk bort. Han var også enig i at når «Knutsen & Ludvigsen» skulle settes opp på ny, måtte Terje Mærli være med som regissør – slik han også var i 1973. Da ble nemlig forestillingen ble satt opp med Harald Heide-Steen Jr. og Rolf Just Nilsen som de to tunnelboerne.

– Vi ble også enige om at dette ikke skulle være noen remake, men en modernisert forestilling, sier Mærli.

For ikke bare er de «nye» sangene – «Grevling i taket», «Kanskje kommer Kongen» og «Dum og deilig» – lagt til, og slutten endret en smule. Man har også tatt tak i det musikalske, forklarer regissørveteranen.

– Arvesølv

Så Riksteatret lette frem skuespillere som kunne spille instrumenter og musikere som kunne spille teater, i knallharde auditions overvåket av Mærli – og også Dolmen.

Det lyktes – og nå griper alle i ensemblet tak i de ymseste instrumenter, fra pinner og kazooer til trekkspill, ukulele, tuba og gitar, når de da ikke danser og synger de uforglemmelige sangene som er blitt folkeeie.

Og i ensemblet finnes nok en link til fortiden, nemlig Tiril Heide-Steen, som spiller i samme stykket som pappa – snart 40 år etter.

Les også: Hei på deg, Ludvigsen!

– Det er morsomt, for hun er meget musikalsk, roser Mærli og legger til at hele skuespillertruppen «er strålende».

De to Øyvind-ene som forestillingen hviler på, Brandtzæg som Knutsen og Angeltveit som spiller Ludvigsen, gliser og sier at det begynner å bli gøy.

– Det har vært knallhard jobbing, men nå begynner det å sitte, sier Brandtzæg, som sier de har stilt høye krav til seg selv – rett og slett fordi det er klassisk stoff.

– Dette er arvesølv, fastslår Angeltveit.

Sitter i sjelen

For det er kanskje også noe av det nye med forestillingen – hvordan Lorentzens og Dolmens to enkle sjeler i sitt absurde tunnelunivers med snodige sanger er blitt til moderne klassikere.

– Voksne har spurt meg om de kan ta med barna, smiler Brandtzæg, som karakteriserer «Juba Juba»-albumet som «den beste popmusikken fra 80-tallet».

Ellen Horn nikker enig:

– Sangene sitter i sjelen til oss alle. Og når vi snakker med folk om Knutsen & Ludvigsen, går alle bananas! sier teatersjefen, som er ganske så bananasbegeistret selv. Horn peker på hvordan Knutsen & Ludvigsen snakker om glede og sorg og angst:

– Det er både rock og gøy og hæla i taket og lengsel og trøst.

Dermed er det i løpet av året duket for allsang rundt i landets kulturhus fra nord til sør, når turneen ruller i gang.

Personvernpolicy