Suksess for Munch i Paris

Til nå har 380 000 mennesker besøkt Munch-utstillingen på Pinacotheque i Paris.
Til nå har 380 000 mennesker besøkt Munch-utstillingen på Pinacotheque i Paris.

Munch-utstilling i Paris viser en formidabel interesse for den norske kunstneren.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«Anti-Cri» eller «Anti-Skrik» heter en utstilling som har fått innbyggerne i Paris til å stå i kø hele våren og sommeren for å se malerier av Edvard Munch. Til nå har over 380 000 mennesker sett utstillingen.

Forlenget utstillingen

Det har vært en formidabel suksess til tross for at kunstmuseet Pinacotheque tok en utradisjonell beslutning om ikke å vise Munchs ikoniske maleri «Skrik». Etter planen skulle utstillingen deres avsluttes i juli, men nå har museet valgt å forlenge den til august.

- Dette er den mest berømte utstillingen i Paris i dag. Vi ville gi flere muligheten til å oppleve den, sier museumsdirektør Marc Restellini til ABC Nyheter.

Første store

Pinacotheque, som holder til i et av Paris mest eksklusive strøk for gourmetforhandlere og moteskapere, er i dag et av Paris mest populære kunstmuseer. Det er franskmennene selv, og ikke turistene, som i størst grad kommer hit. Utstillingen «Anti- Cri» har blitt markedsført i flere måneder med enorme plakater i byens t-banestasjoner.

Aldri tidligere har man holdt en stor utstilling av Munch i Paris. Det er 25 år siden forrige gang bildene hans ble vist her, og den gang handlet det om kunstnerens forhold til Paris og ikke kunstneren selv, forteller Restellini.

- Det var virkelig en feil vi måtte rette opp. Jeg har alltid ment at Munch burde vært bedre representert i Paris, påpeker han.

Mer enn «Skrik»

Dette er den største samlingen av bilder fra private samlinger som noen gang er vist av Munch.

Formålet med «Anti Cri» har vært å vise Munch som mer enn kunstneren bak det ikoniske «Skrik». Restellini mener at å basere ens inntrykk av Munch på dette kunstverket gir et feilaktig bilde av kunstneren.

- Selv mente jo Munch at «Det syke barn», bildet av søsteren på hennes dødsleie, var hans beste bilde. «Skrik» representerer et øyeblikk av panikk i Munchs liv. Det er et nevrotisk bilde, mens de fleste av hans bilder var roligere. Jeg vil si at «Skrik» er utypisk for hans karriere. Dette bildet har skygget for de sanne dimensjonene av Munch og det han ønsket å formidle. Det er viktig å gå tilbake for å finne den dypere meningen ved arven etter Munch, sier Restellini.

- Anarkistisk og nyskapende

Han mener at Munch ikke i stor nok grad har fått den plassen han fortjener i kunsthistorien.

- Munch var en av de viktigste kunstnerne i verden på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet. På begynnelsen av forrige århundre skapte han en uforlignelig ekspressiv stil med nesten en slags anarkistisk form for logikk. Han var mye mer knyttet til litteratur og poesi enn andre kunstneriske bevegelser. Det er utrolig å notere seg at en maler så tidlig i kunsthistorien frigjorde seg fra konvensjonene til tidligere kunstnere og kunstneriske bevegelser. Han er det manglende leddet mellom kunstnere som Picasso, Baraque, Dubuffet og Pollock i modernistisk historie, sier Restellini.

Les også: Anti-Skrik i Paris

Personvernpolicy