Nemi gruser Pondus

<strong>REISER VESTOVER:</strong> Neste uke drar Nemi-skaper Lise Myhre-Hestnæs til New York for å prøve seg på det amerikanske markedet. Foto: Scanpix
REISER VESTOVER: Neste uke drar Nemi-skaper Lise Myhre-Hestnæs til New York for å prøve seg på det amerikanske markedet. Foto: Scanpix

<pOg nå skal den svartkledde til USA.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

DETTE ER NEMI

Den svartkledde Nemi har en forkjærlighet for sex, sjokolade, sjørøvere, øl, drager, Ringenes Herre, Johnny Depp, Alice Cooper og venninnen Cyan. Hun har en giftig tunge og et stort hjerte. (kilde: dagbladet.no)

- Det ruller bra på dette, medgir tegneserieagent Håkon Strand.

Neste uke drar han og Nemi-skaper Lise Myhre-Hestnæs til New York for å prøve å selge den mørke gotheren inn til USA-markedet.

Eksotiske land

- Vi skal på en tegneseriefestival og så frø, forteller Strand til ABC Nyheter.

I dag kommer serien i bladform i Norge, Sverige og Danmark (finnene får sitt blad til høsten), trykkes i 125-130 dagsaviser og selger bøker over hele Europa.

- USA er bare ett av flere steder det er stas å være. Det morsomste er at vi får henvendelser fra ganske eksotiske land, hvor de sier at karakteren er så lett gjenkjennelig, sier Lise Myhre-Hestnæs i en kjapp kommentar.

Nemi har truffet nordmenn.Nemi har truffet nordmenn.

Store bokmarkeder som Tyskland, Italia, Storbritannia har allerede tatt imot Nemi med åpne armer, mens Frankrike og Bulgaria er i gang i løpet av året. Russland og Ungarn er også aktuelle, ifølge Strand, som også har Pondus i agentstallen.

- Pondus selges til flere aviser, men Nemi er større internasjonalt. Pondus er definitivt størst i Norge og Norden, men her kreves det mer av leseren for å komme inn i persongalleriet.

Håver inn millioner

Frode Øverlis fotballgale bussjåfør har ikke like sterk personlighet som den kritiske romantikeren til Lise Myhre-Hestnæs.

- Nemi appellerer både til det brede markedet og undergrunnsmiljøene, og hun er en ganske lett tilgjengelig figur, mener Håkon Strand.

Slikt blir det penger av. Ti år etter at dagsstripen debuterte i Dagbladet og seks år etter at Nemi fikk sitt eget blad har skaperen blitt rik på rutene. I 2006 og 2007 viser ligningene at Lise Myhre-Hestnæs har dratt inn til sammen 12,5 millioner og betalt seks millioner i skatt. I 2007 satt hun igjen med 3,7 millioner i formue.

Og nylig leverte aksjeselskapet til den 33-årige Nemi-gründeren et meget hyggelig overskudd. I fjor satt Myhre-Hestnæs igjen med 3,1 millioner av en omsetning på vel 4,5 millioner. Selskapet heter selvsagt Nemi AS.

Personvernpolicy