Meny

Serbia vant i Helsinki

Serbia vant i Helsinki
Serbia vant i Helsinki

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Serbiske Marija Šerifovic vant årets Melodi Grand Prix.
Serbia vant
Serbiske Marija Serifovic vant årets Melodi Grand Prix-finale i Helsinki med låta Molitva. Foto: REUTERS/Bob Strong

ABC Nyheter/Helsinki: Med 268 poeng tok 23 år gamle Marija Šerifovic seieren hjem til Serbia i årets Melodi Grand Prix finale i Helsinki.

Låta hennes, Molitva (Bønn), er en kraftfull ballade som handler om kjærligheten mellom to kvinner - og lå godt an under hele avstemningen. Ukraina, Russland, Tyrkia og Bulgaria fulgte på de neste plassene.

Det var forøvrig første gang Serbia opptrådte som selvstendig nasjon i Melodi Grand Prix.

ABC Nyheter vurderte alle finalelåtene fortløpende. Om Serbia skrev vi blant annet at det var en låt som tar seg opp etter hvert - og som er skrevet etter samme oppskrift som mange andre tidligere vinnere.

Her er vår vurdering av resten av årets finalelåter:

1) Bosnia Herzegovina (Maria Šestić: Rijeka Bez Imena)
Tyve år gamle Marija Sestic synger rolig og inderlig om en navnløs elv. Begynnelsen av den navnløse elven virker ganske kjedelig, men tar seg heldigvis opp ette hvert. Det er likevel ikke nok til at vi tror denne kan hevde seg helt i toppen. Helt grei gjennomføring. Forøvrig kan det nevnes at faren til Marija har skrevet den bosniske nasjonalsangen, men det spørs om denne blir like populær.


2) Spania (D’Nash: I Love You Mi Vida)
Tempolåt hvor fire gutter synger og prøver å se bra ut. De lykkes bare sånn passe med begge deler, synes vi. Men låta har vært nevnt av mange som en av de mulige kandidatene som kan vinne. Låta er forøvrig skrevet av Thomas G:Son, som også skrev årets norske bidrag.


3) Hviterussland (Dmitry Koldun: Work Your Magic)
Ikke helt perfekt gjennomføring for den godeste Koldun som slet med å treffe alle tonene rent. Men låta og refrenget sitter fra første stund. Kan gjøre det svært skarpt i konkurransen, og faktisk vinne hele sulamitten.


4) Irland (Dervish: They Can’t Stop The Spring)
Typisk irsk gladlåt, småpent og sjarmerende. Men kanskje ikke noe mer. Vokalprestasjonene til Cathy Jordan virker ikke helt på topp.


5) Finland (Hanna Pakarinen: Leave Me Alone)
Fengende og kul rockelåt med bra trøkk og saftige gitarer og
arrangement. Dama som synger heter Hanna Pakarinen og har tidligere
vunnet finsk Idol. At hun er veldig pen er heller ikke et minus, men bevegelsene hennes minner mer om nervøs vagging.


6)
Makedonia (Karolina Goceva: Mojo svet)
Her starter det med na-na-neida og fortsetter med noe
annet du trolig ikke vil huske straks det er over. Dama som synger stiller med det som kanskje er konkurransens korteste skjørt, men det hjelper så lite. Låta er for anonym og kjedelig til at den vil kunne hevde seg, men har små nyanser innimellom som ikke er det verste du har hørt.


7) Slovenia (Alenka Gotar: Cvet Z Juga)
Operaaktig up-tempo-låt hvor man leker med lys. Ypperlig for folk som liker den slags. Alenka Gotar som fremfører låta kan absolutt synge/skrike (hun er visstnok operasanger), og låta er av den typen som man kan komme til å nynne på. Det blir spennende å se hvordan denne vil klare seg i konkurransen.


8) Ungarn (Magdi Rúzsa: Unsubstantial blues)
Magdi Rúzsa synger engelsk av all sin kraft - og hun gjør det ikke verst. For låta er helt grei, den. Men den mangler nok særpreg og vil trolig falle igjennom i den store konkurransen. Sjansen er nemlig stor for at du ikke vil klare å nynne en strofe fra denne låta om ti minutter.


9)
Litauen (4Fun: Love Or Leave)
Hvem i herrens navn fant på å kalle gruppa 4FUN!? Kan noen vennligst sparke vedkommende med en gang, for dette er kjedelige greier. Det er fristende å bruke tiden til å gjespe eller gå på do. Eller for å bruke et annet bilde: Hadde du hørt denne på bilradioen mens du var på jakt etter noe å høre på, hadde du skrudd videre med en gang.


10) Hellas (Sarbel: Yassou Maria)
Denne greske flø(r)tepusen kan slå i bordet med et upåklagelig godt humør, vrikking og fengende refreng. Hellas sitt svar på Ricky Martin vinner nok mange poeng på å komme etter begredelige Litauen, men det spørs om Sarbel vil klare å sjarmere alle. Bortsett fra Kypros da, som garantert gir fullt hus. Det gjør de alltid.


11) Georgia (Sopho Khalvashi: My story)
Kan virke som om Georgia satser alt på å bevise at de har en dame som kan synge som Madonna. Skifter mellom å være rolig og rask. Muligens litt for spesiell for meningmann. Delegasjonen fra Georgia har forøvrig gjort alt de kan for å prøve å promotere både låta og landet. Spørs om det holder.


12) Sverige (The Ark: The Worrying Kind)
The Ark er et bra band. Men de har betydelig bedre låter på repertoiret enn denne. Raskt, og greit og stilig antrekk (i den grad de valgte å beholde dem på). Glitter og stas og slett ikke verst er det, men det fenger ikke nok.


13) Frankrike (Les Fatals Picards: L’amour Á La Française)
Utypisk låt fra Frankrike i år. Dette er sjarmerende gladpop av typen
rosa, sunget av en mann på Allô allô-språk. Dette er befriende annerledes og ironisk oppi alt det seriøse. Det store spørsmålet er om resten av Europa skjønner humoren? Synd at fargene kræsjet med dekorasjonen, men vive la France!


14) Latvia (Bonaparti.Iv: Questa notte)
Farlig sammenblanding av klassisk og pop som kan slå an i Europa (det fremkalte i hvert fall applaus på pressesenteret her i Helsinki). Har tenorene i Bonaparti.lv funnet vinneroppskriften med denne operasvisken?


15) Russland (Serebro: Song #1)
I utgangspunktet er låta til den russiske jentetrioen Serebro slett ikke verst. Jentene danser som Michael Jackson og høres ut som Britney anno 2001 i en utypisk grand prix-låt. Men her er tydelig at de tre russiske jentene ikke helt klarte å ta steget over fra musikkvideoen (som var veldig bra) til scena. De klarte rett og slett ikke helt å selge låta i denne fremførelsen, men de gjorde en hederlig innsats i å selge seg selv.


16) Tyskland (Roger Cicero: Frauen Regier’n Die Welt)
Croonerlåt fra Tyskland, fremfør av den godeste Roger Cicero, for anledningen i passende dress og hatt. Helt grei fremføring av denne Frank Sinatra-aktige storbandlåta. Men låta er litt enten eller, og jeg klarer ikke helt bestemme meg for om jeg synes den er bra eller kjedelig. Men jeg tror jeg holder en knapp på kjedelig.


17)
Serbia (Marija Šerifovic: Molitva)
Det starter ganske kjedelig, men tar seg absolutt opp. Skrevet etter samme oppskriften som mange andre tidligere vinnere. Av mange regnet for å være storfavoritt for å vinne. Personlig synes jeg den mangler mye.


18) Ukraina (Verka Serduchka: Dancing Lasha Tumbai)
Dette bidraget er trolig det merkeligste innslaget i årets finale. Det minner rett og slett om et godt, gammeldags freakshow - der deltagerne gjør hva de kan
for å kamuflere at låta egentlig mangler både melodi og mening. Men Verka Serduchka klarer å spre om seg mye energi. Dette vil man enten elske eller hate.


19) Storbritannia (Scooch: Flying The Flag (For You))
Der forrige låt faktisk hadde sjarm og glimt i øyet, er dette selvhøytidelig vås. De fire medlemmene i gruppa Scooch satser på flytema i denne fryktelige, fryktelige låta. Men dette er så nært et musikalsk flyhavari det er mulig å komme.


20) Romania (Todomondo: Liubi, Liubi, I Love You)
Enkel og naken smilelåt som er sjarmerende og søt. Artisten Todomondo
prøver å fri til de andre deltagernasjonene ved å synge om kjærlighet på
så mange språk som mulig. Han burde kanskje holdt seg til språk vi ikke forstod,
for teksten er svært banal. Men den vinner på sjarm. Ikke ulik Frankrikes bidrag.


21) Bulgaria (Elitsa Todorova og Stoyan Yankulove: Voda)
Om du slår sammen 'kom kua' og et houseparty får du muligens denne låta
her. Bulgarias bidrag er en slags club-etno-house-låt som trolig passer best med lyset av og på full guffe. Jeg er usikker på om sangen består av tekst eller utrop. Noen som kan bulgarsk der ute? Låten føles litt for lang.


22) Tyrkia (Kenan Dogulu: Shake it up)
Annerledes og moderne i en utypisk Tyrkia-låt med mannlig sanger og fire sexy damer på scenen. Men det er lite annet enn refrenget som fenger, og det gjentas så ofte at det blir støyende og slitsomt. To låter igjen nå.


23) Armenia (Hayko: Anytime You Need)
Kjedelig og intetsigende hvor en mannlig sanger synger om følelser med dypt og inderlig blikk uten å gripe oss. Både låt og arrangement høres ut som en standardlåt som ligger inne på syntheziseren. Og hva i all verden gjør det treet på scena? Ah, bare én låt igjen nå.


24) Moldova (Natalia Barbu: Fight)
Denne låta byr på kveldens mest utfordrende påkledning. Og hva byr den på ellers? Tja, Litt for mye av alt, kanskje. Låten er rocka med fiolinkomp, svulstige gitarer og røffe trommer - og en dame som roper inderlig på engelsk, og som treffer tonene innimellom. Alt i alt er det ok, men litt slitsomt.

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus