Nytt avishus bryter loven

Artikkelen fortsetter under annonsen

Planene for det kommende avishuset Media Norge gir Schibsted 34,1 prosent av det nasjonale avismarkedet. Dermed bryter Schibsted medieeierskapsloven.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Schibsted har i dag 31,3 prosent av landets totale avisopplag på 2,95 millioner eksemplarer. Deretter kommer A-pressen med 17 prosent og Edda Media med 12,9 prosent. (foto: Scanpix)Schibsted har i dag 31,3 prosent av landets totale avisopplag på 2,95 millioner eksemplarer. Deretter kommer A-pressen med 17 prosent og Edda Media med 12,9 prosent. (foto: Scanpix)

- Hvis fusjonsplanene blir vedtatt på torsdagens generalforsamling i Schibsted, vil vi arbeide videre med saken og eventuelt gå til inngrep, sier Gudbrand Guthus i Medietilsynet til Neste klikk.

Mandag ble opplagstallene for landets aviser i 2006 lagt frem, og Medietilsynet konkluderer med at Schibsted vil overstige begrensningen som sier at en eier ikke kan kontrollere mer enn 33,33 prosent av det samlede opplaget. Sjekk tallene her.

- Hvis fusjonsplanene blir vedtatt, har vi en frist på seks måneder på å reagere og eventuelt fatte et forbudsvedtak, sier Guthus.

Media Norge, hvor Schibsted blir største eier av avisene Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad, kan dermed bli stoppet av medieeierskapsloven.

- Schibsted har fått signaler fra oss på at vi ikke vil godta at de overstiger eierskapsbegrensningene, og har også signalisert at de ønsker å gå inn i en diskusjon med oss, sier Guthus.

Det har ikke lyktes Neste klikk å få en kommentar fra Schibsteds konserndirektør, Birger Magnus.