Super Bowl slått av M*A*S*H
Den tilhører nemlig avslutningsepisoden i TV-serien M*A*S*H, som ble sendt 28. februar i 1983.
106 millioner så siste nytt fra Radar, Hawkeye, Hot Lips og de andre på militærsykehuset i Korea. Les alt om M*A*S*H her.
Men finalekampen mellom Chicago Bears og Indianapolis Colts natt til mandag er likevel det tredje mest sette TV-programmet i USA gjennom tidene. Nummer to er Super Bowl-finalen mellom Dallas Cowboys og Pittsburgh Steelers i 1996. Matchen dro vel 95 millioner foran TV-skjermene.
Ifølge Nielsen Media Research så vel 140 millioner deler av Super Bowl-sendingen natt til mandag. Da er den halv time lange Prince-konserten regnet med. Det mest beglodde øyeblikket skal imidlertid ikke ha funnet sted på banen. Nyhetsbyrået AP forteller at Bud Light-reklamen var den delen av finalesendingen som samlet flest seere.
20 firmaer betalte for øvrig opp mot 13 millioner kroner for et halvt minutt med reklame under den CBS-sendte matchen.
Tallene blir likevel små sammenlignet med fotball-VM. Ifølge Det internasjonale fotballforbundet (FIFA), samlet VM i Tyskland til sammen 5,9 milliarder TV-tittere i fjor sommer. 284 millioner så finalen mellom Frankrike og Italia, mens gjennomsnittsmatchen ble fulgt av 93 millioner.