Super Bowl slått av M*A*S*H

Vel 93 millioner amerikanere så finalekampen i NFL natt til mandag. Men det er fortsatt et stykke igjen til TV-rekorden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Indianapolis-quarterback Peyton Manning ble kåret til kampens mest verdifulle spiller da klubben hans natt til mandag vant Super Bowl for første gang siden 1970.Indianapolis-quarterback Peyton Manning ble kåret til kampens mest verdifulle spiller da klubben hans natt til mandag vant Super Bowl for første gang siden 1970.

Den tilhører nemlig avslutningsepisoden i TV-serien M*A*S*H, som ble sendt 28. februar i 1983.

106 millioner så siste nytt fra Radar, Hawkeye, Hot Lips og de andre på militærsykehuset i Korea. Les alt om M*A*S*H her.

Men finalekampen mellom Chicago Bears og Indianapolis Colts natt til mandag er likevel det tredje mest sette TV-programmet i USA gjennom tidene. Nummer to er Super Bowl-finalen mellom Dallas Cowboys og Pittsburgh Steelers i 1996. Matchen dro vel 95 millioner foran TV-skjermene.

Ifølge Nielsen Media Research så vel 140 millioner deler av Super Bowl-sendingen natt til mandag. Da er den halv time lange Prince-konserten regnet med. Det mest beglodde øyeblikket skal imidlertid ikke ha funnet sted på banen. Nyhetsbyrået AP forteller at Bud Light-reklamen var den delen av finalesendingen som samlet flest seere.

20 firmaer betalte for øvrig opp mot 13 millioner kroner for et halvt minutt med reklame under den CBS-sendte matchen.

Tallene blir likevel små sammenlignet med fotball-VM. Ifølge Det internasjonale fotballforbundet (FIFA), samlet VM i Tyskland til sammen 5,9 milliarder TV-tittere i fjor sommer. 284 millioner så finalen mellom Frankrike og Italia, mens gjennomsnittsmatchen ble fulgt av 93 millioner.



Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus