Ekte bedrag
Som metropol for kunstinteresserte er London også et av verdens største markeder for forfalsket kunst. For å bidra til økt bevissthet om kunsten å forfalske og de stadig mer avanserte metodene som blir brukt, stilte politiet nylig ut flere titalls forfalskede kunsterk i Victoria & Albert museet i London.
Politiet tror kunstbedrageri er med på å finansiere terrornettverk i Midt-Østen, blant annet opprørerne i Irak.
Til The Guardian sa lederen for det internasjonale registeret for stjålne kunstverk, Julian Radcliffe, at omsetningen av falske kunstverk og antikviteter antakeligvis lå mellom 120 - 240 milliarder kroner i året bare i England. Mer enn 180 000 stjålne eller forfalskede kunstgjenstander er registrert hos dem.
Det har vært flere høyprofilerte saker rundt kunstforfalskninger de siste årene. Robert Thwaites ble i fjor dømt for bedrageri etter at han blant annet hadde klart å lure den respekterte galleristen og TV-profilen Rupert Maas . Han hadde spesialisert seg på forfalskninger av den britiske maleren John Anster Fitzgerald.
Som tilsvar til bedragernes bruk av moderne teknikker, bruker også politiet sofistikerte analyser av pigmentene i maleriet. Det var denne metoden som avslørte Thwaites, da han hadde brukt maling med partikler som ikke var på markedet før i 1914. Fitzgerald døde i 1906.
En annen av de mest spektakulære bedragerne var John Myatt , som malte over 200 forfalskninger som blant annet ble solgt via de ærverdige auksjonshusene Sotheby's og Christie's . Etter å ha sonet fengselstraffen han fikk for bedrageri livnærer Myatt seg i dag helt legitimt ved å selge «ekte forfalskninger» på nettstedet sitt som heter nettopp det.
John Myatt har til og med stilt ut sine forfalskninger med stor suksess. I enkelte land ødelegges forfalskninger for at de ikke skal kunne komme på markedet ved en feil, mens i England kan man eie en forfalskning under forutsetning av at den ikke selges videre som ekte vare.
Utstillingen på Victoria & Albert vakte stor interesse, men pressefotografer støtte ironisk nok på et problem da de ønsket å ta bilder fra utstillingen: opphavsretten til mange av forfalskningene tilhørte nemlig bedragerne!