– Scandinavian Star-eierne var forfulgt av mystiske ulykker

Da ferga Scandinavian Star kom til Lysekil i Sverige, fortsatte man arbeidet med å slukke brannen.
Da ferga Scandinavian Star kom til Lysekil i Sverige, fortsatte man arbeidet med å slukke brannen. Foto: Peter Dejong / Ap
Artikkelen fortsetter under annonsen

Scandinavian Star-eierne var tilsynelatende forfulgt av mystiske ulykker i årene før brannen som kostet 159 mennesker livet, mener den norske stiftelsen som har bidratt til å få gjenopptatt etterforskningen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Scandinavian Star

* Ferja Scandinavian Star ble satt inn på ruten Oslo – Frederikshavn fredag 6. april 1990. På den første turen brøt det ut brann. 159 personer omkom, de fleste var nordmenn.

* Brannen startet trolig ved 2-tiden natt til lørdag 7. april. De første meldingene gikk ut på at alle var reddet. Noen timer senere ble det klart at et stort antall mennesker ikke hadde kommet seg ut. Skipet ble trukket til Lysekil i Sverige, der de omkomne ble hentet ut og identifisert.

* Det ble funnet flere mangler ved redningsutstyret om bord. Den norske kapteinen og to danske redere ble stilt for retten og dømt til korte straffer.

* En dansk lastebilsjåfør som omkom i brannen, ble utpekt som skyldig i brannstiftelse. En politirapport i 2014 slår fast at det ikke var grunnlag for å utpeke ham som gjerningsmann, selv om det var grunnlag for å mistenke ham.

* I ettertid er det kommet fram nye opplysninger, og Støttegruppen for overlevende og pårørende har krevd ny etterforskning. Undersøkelser viser at det var flere branner som startet på flere forskjellige steder i skipet, og på forskjellige tidspunkter.

* I februar 2016 uttaler den tidligere sjøfartsinspektøren Flemming Thue Jensen at det var to av mannskapsmedlemmene som sto bak brannen. Også tidligere er det kommet påstander om dette. (©NTB)

– I det omfattende materialet som vi har overlevert til politiet i Oslo, er det en oversikt over uhell og brann på skip som selskapene bak Scandinavian Star opererte i Karibia på 1980-tallet og i årene etter, sier skips- og sikkerhetsinspektør Gisle Weddegjerde til Politiken.

– Politiet kan dermed undersøke om det kan være en sammenheng mellom disse og de påsatte brannene om bord i Scandinavian Star, sier Weddegjerde, som leder Stiftelsen Etterforskning av Mordbrannen på Scandinavian Star.

Forsikringssvindel

Selskapene Scandinavian World Cruises, som siden ble til Seaescape, opplevde i perioden 1983 til 1990 minst tre større skipsbranner.

I tillegg kom den uoppklarte brannen om bord i Scandinavian Star da skipet var på vei fra Oslo til Frederikshavn 6. april 1990.

Les også: Scandinavian Star-inspektør ødela notater

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stiftelsen betegner flere av de tidligere brannene, grunnstøtingene og oljeutslippene som mistenkelige og utelukker ikke at det kan ha vært snakk om forsikringssvindel.

Fikk utbetalt

Seaescape solgte offisielt Scandinavian Start til den danske forretningsmann Henrik Johansen én uke før brannen, men selskapet sto fortsatt oppført som eier i skipsregisteret på Bahamas. Ni besetningsmedlemmer på skipet var også ansatt i Seaescape.

Det var også Seaescape som fikk utbetalt forsikringssummen på 14 millioner dollar, drøyt 115 millioner kroner etter dagens kurs.

Les også: Dansk granskningssjef bryter tausheten om Scandinavian Star

Oslo-politiet bekrefter at de etterforsker mulige økonomiske motiver bak brannen.

– Økonomidelen dreier seg hovedsakelig om å forsøke å avklare om det er rimelig grunn til å tro at skipet ble påtent med økonomiske interesser som motiv, skriver etterforskningsleder Terje Bechmann Dahl i en epost til Politiken. (©NTB)