Politi-samarbeid stanset ulovlig fiske i Sørishavet, norsk bistand bidro

Slik så «Viking» ut da den het «Pion». Tyvfiske-skipet har skiftet navn minst 12 ganger siden 2004. Foto: Interpol
Slik så «Viking» ut da den het «Pion». Tyvfiske-skipet har skiftet navn minst 12 ganger siden 2004. Foto: Interpol
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et av verdens mest beryktede tyvfiske-skip er tatt i arrest i Indonesia. – Et massivt gjennombrudd, sier Alistair McDonnell i Interpol.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk bistand og ekspertise er brukt i jakten på de kriminelle fiskeri-nettverkene, skriver Bistandsaktuelt.

Kobling av etterretningsinformasjon fra blant annet Norge, Indonesia, Vest-Afrika og Australia gjorde det mulig å ta arrest i det spansk-eide fiskefartøyet «Viking». Det skjedde i Indonesia sist uke.

Jakten har pågått i mange år med flere norske miljøer involvert i ulike perioder, blant annet med eget analysenettverk innenfor fiskeriforvaltningen. Både Kripos, organisasjonen Trygg Mat Tracking og Fiskeridirektoratet har deltatt i arbeidet.

«Viking» har skiftet navn en rekke ganger og er identisk med «Snake» som Norge i sin tid iverksatte jakten på.

Les: Lisbeth Berg-Hansen pusset Interpol på fiskebåt

– Indonesias arrest av «Viking» er meget betydningsfullt. Skipet var det vanskeligste å få tatt av flere skip tilknyttet organiserte kriminelle – og nå er den tatt, sier ekspert på fiskeri-kriminalitet i Interpol, Alistair McDonnell til Bistandsaktuelt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Systematisk fiskefusk avslørt i EUs kantiner

Norsk støtte

Arbeidsgruppen Interpol Fisheries Crime Working Group har lenge arbeidet for å ta skip innblandet i rovfiske, og har mottatt støtte fra det norske bistandsbudsjettet - via Norad. Den siste tida har seks skip vært spesielt i søkelyset for ulovlig fiske i Sørishavet.

Et tett samarbeid mellom Australia og Indonesia førte til det endelige gjennombruddet. Oppbringelsen av «Viking» og arrestasjonen av mannskapet skjedde etter at det hadde fått motorstopp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den indonesiske marinen hadde fått tips om at fiskefartøyet var i deres farvann. Ifølge organisasjonen Sea Shepherd var det den som varslet Indonesia om at «Viking» hadde kommet inn i indonesisk farvann.

Les også : Har fått 100 arter i Norge – to år på rad

Vellykket kampanje

– Skipets radar var slått av, men vi kjente det igjen med en gang vi så skipet, forteller admiral Taufiqurrahman til Jakarta Post.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var en besetning på elleve ombord på skipet. De er nå arrestert og fengslet.

– «Viking» var det eneste skipet av de seks som vendte tilbake til Sørishavet denne sesongen. Nå har vi endelig ryddet dette havområdet for alle tyvfiskerne vi kjenner til. Det er gode nyheter, sier McDonnell.

Hvis alle fartøyene nå er satt ut av spill, er det i så fall første gang på ti år at det ikke er fartøyer som driver ulovlig fiske i Sør-Atlanteren og Sør-Stillehavet.

Fire av de andre skipene har ikke vendt tilbake til fiskefeltene. To av disse skal være tatt i arrest i Kapp Verde, mens de to andre blir holdt tilbake i Malaysia og Senegal. Det femte skipet, «Thunder», ble senket av besetningen utenfor Vest-Afrika i fjor. Besetningen ble arrestert og fikk strenge fengselsstraffer i øystaten Sao Tome.

Les også: Pirattråler sank under mystiske omstendigheter

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk initiativ

De spanske eierne bak «Viking» har vært i søkelyset lenge. Interpol, det internasjonale politisamarbeidet, ble allerede i 2013 bedt av det norske Fiskeridirektoratet om å utstede et såkalt «Purple Notice» mot et skip som da het «Snake». Det var mistanke om at skipet drev omfattende ulovlig fiske etter dypvannstorsk (tooth fish) i farvannet rundt Antarktis.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter at Norge ba om at skipet skulle settes under etterforskning, ble den omdøpt av de påståtte spanske eierne til «Viking». Skipet har hatt minst 12 navn og skiftet flagg åtte ganger siden 2004. I en periode var det registrert i Nigeria. Skipsskroget er flere ganger blitt malt om i ulike farger.

Ifølge Interpol-informasjonen har skipet flere ganger brukt identifikasjons-opplysninger tilhørende andre fartøyer.

Les også: – Mistenkt pirat-tråler sank utenfor Vest-Afrika

Artikkelen fortsetter under annonsen

Senker skipet

Indonesia har nå som politikk å senke fartøyer som driver med ulovlig fiske i deres farvann. Hittil er 106 båter blitt senket, hovedsakelig småbåter fra Malaysia og Vietnam.

«Viking» vil bli senket av indonesiske myndigheter utenfor Vest-Java i midten av mars, ifølge avisen Jakarta Post. Før det skal Interpol få finkjemme båten etter bevismateriale. Politiorganet ønsker foreløpig ikke å gå ut med informasjon om navn på eierne, som fortsatt er på frifot.

Les også: Her er det siste bildet før «Berserk» forsvant

Kampen fortsetter

– Vår etterforskning av disse sakene foregår kontinuerlig, sier McDonnell som besøkte Norge og deltok på et Norad-seminar denne uken.

Trolig er det spanske kriminelle nettverk som har stått bak mye av tyvfisket i Sørishavet. De har i det siste fått det vanskeligere etter at spanske myndigheter skjerpet lovgivning mot egne borgere innblandet i internasjonale kriminelle nettverk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Både McDonnell og Duncan Copeland i stiftelsen Trygg Mat Tracking understreker at de kriminelle nettverkene har store ressurser som de trekker på. Copeland og McDonnell har vært i Norge for å diskutere videreføring av den norske bistanden til kampen mot fiskerikriminalitet.

Ifølge McDonnell er korrupsjon den største utfordringen i arbeidet mot fiskeri-kriminalitet.

– Det er det som gjør det mulig for skipene å få falske dokumenter som ingen sjekker, sier han.

Ulovlig fiske på verdenshavene har en verdi på mellom 10 og 23 milliarder dollar, anslår Verdensbanken.

Les også: Norske bistandspenger var med på å betale sjefsleilighet