Ti måneders fengsel for Air Baltic-kaptein

Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud (NTB scanpix)
Illustrasjonsfoto: Vidar Ruud (NTB scanpix)

Air Baltic-kapteinen har grovt forsømt sine plikter, slår Øvre Romerike tingrett fast, og dømmer latvieren til ti måneders fengsel. Han ble funnet skyldig på alle tre tiltalepunkter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kapteinen, annenpiloten og to kabinansatte ble pågrepet på Gardermoen like før de skulle fly til Kreta med 109 passasjerer i august. Alle fire var beruset.

– Som fartøysjef har tiltalte grovt forsømt sine plikter, og kunne, dersom flygingen var blitt gjennomført, satt et stort antall personer i fare. Særlig gjelder dette når annenpiloten må vurderes som sterkt påvirket, skriver tingrettsdommer Karen Wendel Sandaa.

Les også: Air Baltic-kap­tei­nen: – Tenkte kanskje jeg ville få en bot

Nektet straffskyld

Kapteinen sto tiltalt for brudd på luftfartsloven fordi han var beruset mens han forsøkte å gjøre tjeneste på et luftfartøy. Blodprøven viste at han hadde en promille på 0,54.

Han sto også tiltalt for å ha drukket alkohol mindre enn åtte timer før tjeneste og for ikke å ha oppfylt sitt ansvar som kaptein. Det vil si at han skulle ha passet på at besetningen var skikket til å fly og ikke stilte beruset på jobb.

50-åringen erkjente å ha vært beruset, men nektet for de to andre tiltalepunktene da saken gikk for Øvre Romerike tingrett forrige uke. Men retten fant ham skyldig på alle punkter, viser dommen, som var klar mandag ettermiddag.

Kapteinens forsvarer, advokat Nora Hallén, sier til NTB at hun er uenig i domfellelsen på de to tiltalepunktene, men at hun må gå gjennom dommen med klienten før de tar stilling til en eventuell anke.

Bakgrunn: Fly­be­set­ning pro­mill­e­tatt før Kreta-flygning

Forberedte flyet til avgang

Under rettssaken kom det frem at kapteinen var i gang med å gjøre flyet klart for flyging. Blant annet var lysene på instrumentpanelet tent, og kapteinen hadde vært ute en kort tur for å foreta en foreløpig utvendig inspeksjon.

Retten er derfor ikke i tvil om at «forberedelsenes tid var over». Flygingen ville blitt gjennomført dersom de ikke hadde blitt avbrutt.

Dessuten må kapteinen ha forstått at de andre besetningsmedlemmene ikke fylte kravene til å gjøre tjeneste, heter det i dommen. Retten legger vekt på at alle hadde drukket sammen utover kvelden i forveien, og at det ikke var til å unngå å se at særlig annenpiloten og den ene flyvertinnen fremsto som svært beruset. Kapteinen forsøkte å hjelpe flyvertinnen i seng og satt i gang tiltak for å få vekket annenpiloten neste morgen.

Les også: Air Baltic-beset­nin­gen vare­tekts­fengs­let for promille

Tror ikke på forklaringen

Kapteinen forklarte at han drakk en halv liter konjakk i løpet av noen få ettermiddagstimer. Ifølge forklaringen skal alle fire ha blitt enige om å slutte å drikke klokken 20 om kvelden – noe som ville bety at de ville overholdte plilktavholdsperioden på åtte timer før tjeneste.

Retten tror ikke på forklaringen. Det fremstår bare som en teoretisk mulighet at tiltalte drakk all alkoholen før dette tidspunktet, skriver tingrettsdommeren.

Hun viser til vitneforklaringer om at to av de fire ble observert med stigende rus utover kvelden og natten, samt at det ble funnet to tomme literflasker med whisky på rommet der de hadde vært sammen. I tillegg viser hun til at kapteinen i det første avhøret fortalte at han drakk frem til fem-seks timer før han ble pågrepet av politiet. Kapteinen trakk senere denne forklaringer, og sa at han hadde misforstått fordi det ikke var tolk til stede.

I tillegg til fengselsstraff, dømmes han til å dekke sakskostnader på 6.000 kroner.

Les også: Luft­farts­til­sy­net åpner for skjerpet rus­kon­troll

Personvernpolicy