Kan du spise til du sprekker?

FRISTENDE: Søte saker lurer kroppen til å tro at man orker litt til. (FOTO: Idoform)

Jula kan være en tøff påkjenning for mage- og tarmsystemet ditt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

FAKTA

Fordøyelsens ti bud

1. Ikke spis så mye at magen bokstavelig talt blir overfylt. Det fører til at maten skvulper tilbake til spiserøret og gir halsbrann. Spis heller mindre porsjoner oftere.

2. Det er bedre å spise hovedmåltidet til lunsj enn sen middag.

3. Ikke sleng deg på sofaen etter et (for) stort måltid. Det kan forårsake såkalt refluks, der magesyren flyter tilbake til spiserøret.

4. Ikke spis for fort. Tygg maten godt og ta pause mellom hver bit. Det gir fordøyelsessystemet sjansen til å komme godt i gang før maten kommer ned i magen.

5. Ikke spis for fet mat. For mye fett er en hovedgrunn til fordøyelsesbesvær. I øverste del av tynntarmen finnes det små «fettsensorer» som reagerer med å sette ned farten på fordøyelsen når fettdosen blir for høy. Det fører til oppblåsthet, kvalme og ubehag.

6. Alkohol virker irriterende på magen, så tilpass mengden deretter. Ikke drikk på tom mage.

7. Antall kaffekopper etter maten bør begrenses. Kaffe reagerer med magesyre, og skaper irritasjon i magen og fordøyelsesproblemer.

8. Sigaren eller sigaretten etter et stort måltid kan gi fordøyelsesbesvær fordi giftstoffer fra røyken skylles ned i spiserøret.

9. Bevegelse forbedrer fordøyelsen.

10. Ikke all julemat er fet. Kylling/kalkun, laks, tørket frukt og nøtter er sunt og godt for magen.

(Kilde: Landsforeningen mot fordøyelsessykdommer)

Kaloririkt drikke

Alkoholholdige drikker inneholder mye kalorier. Det skal lite til for å doble kaloriinntaket på en god middag med alkohol. Hvis du drikker en velkomstdrikk, et par øl og to akevitt til maten, i tillegg til en konjakk til kaffen, er du oppe i nesten 1000 kalorier i bare drikke. Regn selv ut hvor mye du får i deg:

Brennevin 60 % (4 cl), 146 kcal

Brennevin 40 % (4 cl), 94 kcal

Likør 35 % (5 cl), 155 kcal

Rødvin (15 cl), 105 kcal

Pils 4,4 % (35 cl), 123 kcal

Rusbrus (35 cl), 290 kcal

(Kilde: Grete Roede)

Selv om julefreden har lagt seg over hus og hjem, er det ikke sikkert den samme roen har lagt seg over folks fordøyelse. Ifølge en fersk undersøkelse utført av InFact for Idoform har 47 prosent av oss blitt uvel av å spise julemat. Hele 87 prosent oppgir at de spiser annen mat i jula enn vanligvis, mens 21 prosent mener de spiser for mye i jula.

Les også: Her er julematen gravide kan spise

Selv om ubehaget ved å spise for mye kan være stort, beroliger seniorforsker ved Lovisenberg Diakonale Sykehus, Arnold Berstad, med at du ikke kan spise til du sprekker. Med enkelte unntak.

– Hvis man har magesår, kan faktisk magesekken sprekke hvis man spiser et stort måltid og det produseres mye syre. Men vanligvis vil man kaste opp dersom man spise for mye, sier han.

Orker mer av det søte

Ifølge Berstad stopper vi vanligvis å spise lenge før magen er full.

– Magesekken kan romme godt over en liter, og vanligvis spiser vi ikke så mye på en gang, sier han, og forklarer at metthetsfølelse har med trykk å gjøre.

Når man spiser, vil den øvre delen av magesekken slappe av, og kan ta imot 300-400 ml uten at trykket øker. Dette kalles akkomodasjonsrefleksen – magesekken legger forholdene til rette for å ta imot mat ved å slappe av, og dermed kunne utvides.

Les også: Pass på julefettet

Er man derimot stresset, vil refleksen svekkes, magesekken blir stivere, maten presses lenger ned, og man føler seg stinn og ubehagelig mett.

– Fet mat blir en fortere mett av, fordi den ikke tømmes så fort ut av magesekken. Det er lettere å spise mye karbohydrater, forteller han.

Og her kommer desserten inn i bildet, som Berstad gjerne advarer mot.

– Sukkerarten glukose stimulerer akkomodasjonsrefleksen. Det betyr at selv om vi egentlig er mette, vil inntak av søt mat få magesekken til å slappe av, og trykket reduseres. Dermed føles magen mindre full, og vi kan spise litt til. Det er vanskeligere å kjenne når man har fått nok når man spiser dessert enn når man spiser den fete julemiddagen, forklarer han.

Les også: Importerer det aller meste til jul

Også lege ved Balderklinikken, Richard Knobel, mener sukkeret er det som gir flest folk problemer.

– Sukker fremmer veksten av ugunstige bakterier i fordøyelsessystemet. Både immunforsvaret og følelsen av generelt velvære er avhengig av en balansert bakterieflora i tarmen, sier han, og mener tilskudd av probiotika kan hjelpe på i jula.

Uønsket vektøkning

Julematen kan også ha flere følger: Alkohol og fet mat kan gi plager som halsbrann og sure oppstøt. Ifølge Lommelegen.no kan den også gjøre deg mer utsatt for hjertekrampe, fordi blodet strømmer til tarmen for å hjelpe med fordøyelsen. Store, fete måltider kan dessuten utløse gallesteinsanfall.

Men den bivirkningen av julemat folk flest bekymrer seg mest for, er nok vektøkning. Kommunikasjonssjef i Grete Roede, Jeanette Roede, forteller at man lett kan legge på seg 2– 3 kilo i løpet av en uke. Og at det fort kan bli enda mer dersom man har et høyt alkoholinntak.

– Heldigvis er disse kiloene også lettere å bli kvitt. En del av det er vann, og mat som fremdeles ligger i fordøyelsessystemet, sier hun.

Hun mener det er lurt å holde på en vanlig måltidsrytme med flere og regelmessige måltider også i jula, for å unngå å forspise seg.

– Hvis man bare spiser to store måltider i løpet av en dag, er det lettere å spise seg ubehagelig mett, sier hun.

– Bruk god tid når du spiser. Tygg maten godt, prat og kjenn på julestemningen, så vil du kjenne mettheten sige på og det blir lettere å stoppe i tide. Og egentlig er det jo de første bitene som smaker best, ikke de du spiser når du egentlig har fått nok, sier hun.

Innimellom all hyggen rundt matbordet er mosjon bra både for fordøyelsen og forbrenningen. Og så gjelder det å ikke la jula vare til langt ut i januar.

– Ikke småspis julekaker til boksen er tom. Det er lov å skeie ut i jula – så lenge man begrenser julefeiringen til noen dager.

Les flere nyheter

Personvernpolicy