Fant livets byggeklosser på Ceres

Midt på bildet ser man Occator-krateret på Ceres. De lyse områdene i krateret vakte stor undring da Dawn-sonden nærmet seg dvergplaneten i 2015. Den foreløpige hypotesen går ut på at det lyse materialet er saltavleiringer. Foto: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

Romsonden Dawn har funnet bevis for organiske molekyler på dvergplaneten i asteroidebeltet. – En mulighet for liv, men ikke noe vi kan fastslå ennå, sier svensk forsker.

Dette fargeforsterkede mosaikkbildet viser området omkring Ernutet-krateret, der de organiske forbindelsene har blitt påvist. Foto: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

Ceres er det nest største objektet i asteroidebeltet mellom Mars og Jupiter. Nasas romsonde Dawn har gått i bane rundt dvergplaneten siden 2015. Torsdag offentliggjorde forskerne som studerer data fra sonden de første sikre funn av organiske kjemiske forbindelser på Ceres’ overflate.

Organiske molekyler er av interesse fordi de er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig, betingelse for liv slik vi kjenner det på vår egen planet.

Instrumentene på Dawn fant tydelige tegn på karbonholdige forbindelser på Ceres. I hovedsak er disse påvist i et cirka 1000 kvadratkilometer stort område nær det 51 kilometer brede Ernutet-krateret, på Ceres’ nordlige halvkule.

Målingene er ikke presise nok til at forskerne vet nøyaktig hva disse stoffene er, men signaturen stemmer overens med tjærelignende substanser på jorden.

– Dette er første gang vi utvetydig har påvist organiske molekyler fra bane over et legeme i asteroidebeltet, sier studiens hovedforfatter Maria Cristina De Sanctis, ved Det nasjonale instituttet for astrofysikk i Roma, ifølge LA Times.

Mer materiale var spredd i området nær krateret. Også i andre, avgrensede flekker på overflaten har romsonden påvist mønstre som er typiske for karbonholdige organiske kjemiske forbindelser.

Dette bildet gir et tilnærmingsvis inntrykk av hvordan dvergplanten ville sett ut for det blotte øyet. Foto: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

Studien ble offentliggjort i tidsskriftet Science torsdag. Dataene tyder på at de organiske forbindelsene stammer fra selve dvergplaneten, snarere enn å være brakt dit av asteroider.

Se også: Opplev dvergplaneten på nært hold

«Kan ha hatt primitive livsformer»

«Fordi Ceres er en dvergplanet som fortsatt kan bevare indre varme fra sin dannelse, og til og med kan ha et undersjøisk hav, står muligheten åpen for at primitive livsformer kan ha utviklet seg på selve Ceres», skriver planetforskeren Michael Küppers ved det Europeiske romastronomisenteret utenfor Madrid i en følgeartikkel i tidsskriftet.

«Ceres slutter seg til Mars og flere av gassplanetenes måner på listen over steder i solsystemet der det kan finnes liv», legger han til. Küppers deltok ikke selv i studien.

Det er viktig å merke seg at slike organiske forbindelser kan finnes også steder der det ikke er liv, skriver The Atlantic.

– Funnene åpner spennende muligheter for hvordan livets byggeklosser kom til jorden, sier doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Uppsala, Samuel Regandell, til SVT.se.

Da jorden var ung ble den bombardert av asteroider som blant annet inneholdt frossent vann. Spørsmålet er om også de organiske molekylene, kom hit med asteroidene, skriver SVT.se.

– På Ceres finnes geotermisk aktivitet, noe som kan innebærer lommer av flytende vann. Nå er det dessuten påvist organiske molekyler på overflaten. Så det finnes absolutt en mulighet for liv, men det er ikke noe vi kan fastslå med denne oppdagelsen, sier Regandell til den svenske tv-kanalen.