Fant kilden for mystiske «radioglimt»

Forskerne brukte blant annet radioteleskopet Karl G. Jansky Very Large Array i New Mexico til å studere radioglimtet. Foto: John Fowler/Wikimedia Commons (CC BY 2.0).

Et av de mest vedvarende mysteriene i moderne astronomi kan være et skritt nærmere løsning.

Radioglimt er energirike glimt av radiobølger med varighet på bare noen millisekunder. Lenge har opphavet til disse vært et mysterium for astronomene.

For første gang har en gruppe forskere nå fastslått hvor på himmelen et slikt signal kom fra. Dermed kunne de beregne avstanden og hvilken galakse de mystiske radiobølgene stammer fra.

– Vi vet nå at dette bestemte signalet kommer fra en dverggalakse mer enn tre milliarder lysår fra Jorden, sier Shami Chatterjee ved Cornell-universitetet i en pressemelding. Han har ledet studien.

Sammen med sine kolleger offentliggjorde han torsdag sine funn i tidsskriftet Nature og Astrophysical Journal Letters.

Bildet viser området radioglimtet FRB 121102 stammer fra, en dverggalakse. Foto: Gemini Observatory/AURA/NSF/NRC.

Radioglimtene kan observeres med radioteleskop fra jorden, men det er først det siste tiåret disse har vært kraftige nok til å fange opp signalene.

– Radioglimtene er en ny type objekter på himmelen, som var ukjent for bare 11 år siden, sier professor emeritus i teoretisk fysikk, Øyvind Grøn, til ABC Nyheter. Han har skrevet artikkelen om radioglimt i Store Norske Leksikon, og følger feltet med stor interesse.

– Svært sjelden

Det første radioglimtet ble oppdaget i 2007 i arkivmateriale fra Parks-observatoriet i Australia. Siden den gang er det kun påvist 18 radioglimt totalt, skriver BBC News i en artikkel om det nye funnet.

– Dette er svært sjeldne hendelser. Man må ha observasjonsutstyr som kan oppfange så raske signaler. Det har man kun hatt det siste tiåret, sier Grøn.

Et raskt radioglimt er et signal i radiodelen av spekteret, som varer kanskje et tusendels sekund. Nyere og kraftigere radioteleskoper har gjort det mulig å observere de kortvarige signalene.

Forfatteren av den nye studien, Shami Chatterjee, brukte sammen med kolleger et Very Large Array-teleskop i New Mexico til å gjennomføre studien. Dette hadde tilstrekkelig oppløsning til å fastslå opphavet til radioglimtet med det velklingende navnet «FRB 121102». Til forskjell fra alle andre observerte radioglimt har dette blitt observert flere ganger.

Professor emeritus Øyvind Grøn. Foto: HiOA.

– Det er fortsatt et mysterium hvordan radioglimt oppstår, selv etter denne nye studien, sier Grøn.

Radioteleskopene har hittil ikke hatt god nok oppløsning til å gi en presis posisjonsbestemmelse av kildene for glimtene. Derfor har det vært vanskelig å si hva slags objekter som sender dem ut. Den korte varigheten, kombinert med vanskene med å fastslå nøyaktig opphavssted, har bidratt til at fenomenets opphav har vært gåtefull.

– Glimtene man har observert av denne typen kommer fra alle mulige retninger, men ikke fra vår egen galakse Melkeveien, sier Grøn.

Les også: CERN-forsker: – Åpner en helt ny gren innen fysikken

Ser tilbake i tiden

Men nå mener altså en gruppe amerikanske astronomer at de kan ha funnet kilden til et av disse glimtene i en galakse virkelig langt ute i universet, hele tre milliarder lysår unna.

– Når vi ser utover i Universet ser vi bakover i tid. Vi ser alltid et objekt slik det var da de sendte ut lyset vi mottar. Dette signalet er altså fra noe som skjedde for tre milliarder år siden, sier Grøn.

Det er første gang forskerne har kunnet gi en rimelig nøyaktig bestemmelse av hvor et slikt signal kommer fra.

– Antakelig er kilden sentrum av en liten galakse. I sentrum av slike finner man vanligvis et roterende, såkalt «supermassivt» svart hull. Det er nok et stykke utenfor det svarte hullet at signalet kommer fra, og man er fremdeles i tvil om hva som har sendt det ut, sier Grøn.

Men forskerne har antakelser:

– Den prioriterte gjetningen er at det dreier seg om en stjerne som har eksplodert, kanskje med noe større masse enn sola, kanskje ti ganger så stor. Eksplosjonen har dannet en roterende nøytronstjerne, sier Grøn.

Les også: Dette vil skje dersom en asteroide skulle treffe havet

Studerer området videre

Slike eksplosjoner sender blant annet ut et glimt i gammadelen av spekteret, et såkalt gammaglimt. Den kan også sende ut signaler i andre deler av spekteret, som radioglimtene.

– Denne nøytronstjernen har trolig bare en utstrekning på ti kilometer, men en masse tilsvarende solens. Hvis den roterer hurtig nok kalles en slik stjerne en magnetar, sier Grøn.

Det er den ledende hypotesen om kilden, men fortsatt er dette kun en kvalifisert gjetning, understreker professoren.

– Det man nå håper er å kunne observere signaler i andre deler av spekteret fra samme posisjon. Det kan bidra til å forklare hva slags hendelse som har sendt ut dette signalet. Slike signaler kan for eksempel være gammaglimt eller lys. Posisjonen signalet kom fra vil nå bli gjenstand for mange observasjoner med forskjellige former for utstyr.

– Signalene er antakelig knyttet til eksplosjonen og startfasen av eksistensen til magnetaren. Det aller første som skjer er at det sendes ut svært energirik stråling, gammaglimt. Siden kommer ting som disse radiosingalene.

– Når man observerer slike signaler er det nærmest som å observere en eksploderende stjerne direkte.

Les også: Slik jakter forskere på utenomjordisk liv

Svakere signal fra samme område

I tillegg til de kraftige signalene fra FRB 121102 har forskerne avduket et vedvarende, svakere radiosignal i samme område. Glimtene og denne andre kilden er omkring 100 lysår fra hverandre.

– Det vedvarende radiosignalet kan være en aktiv galaksekjerne i sentrum av en galakse, som konsumerer materie fra omgivelsene og sender ut stråler. Signalene kan komme av plasma som fordamper i strålene, sier Chatterjee.

En annen teori går som nevnt ut på at det dreier seg om en liten magnetar, en nøytronstjerne med et massivt magnetfelt.

Det er fortsatt mye ved det seneste funnet som er gåtefullt.

– Hvorfor finner vi et så spektakulært radioglimt i en så liten, svært uskyldig utseende galakse? Det er mye omkring dette som ikke gir så god mening enda, sier professor Heino Falcke, som har forsket på radioglimt, men ikke deltok i den ferske studien, til BBC News.

Fremdeles gjenstår mye forskning for å avdekke glimtenes sanne natur, og for å fastslå om alle radioglimt skyldes samme type fenomen, eller om de har forskjellige årsaker.

13:04 Tyrkia har deportert IS-mistenkt kvinne og hennes tre barn til Tyskland12:49 PST etter pågripelsen av terrorsiktet kvinne: – Endrer ikke trusselbildet i Norge12:39 Bolsjunov best i Nove Mesto, Røthe på pallen12:15 Fire personer siktet etter at 34-åring døde etter vold på institusjon i Søndre Land11:38 Sju savnet etter skred i Himalaya11:37 PST vil gjennomføre avhør av den terrorsiktede kvinnen11:19 Lysbakken roser regjeringen for å ha hentet hjem norsk familie fra Syria11:18 Ropstad utelukker reforhandlinger om regjeringsplattformen10:57 Erdogan hevder Europa vil bli rammet av terror hvis Libyas regjering faller10:35 Dominerende Johaug-seier i Nove Mesto, vant med over halvminuttet09:19 Kvinne fra Sunnmøre må betale ektemannen 800.000 kroner i erstatning for svindel09:10 Utbygger dømt til å kjøpe tilbake hus bygd på søppelfylling i Skedsmo08:36 Klimaforskeren: – Hver dag venter jeg på vinteren, men den kommer aldri08:07 Én siktet etter dødsfall på institusjon i Søndre Land07:57 Forskere: Langt flere trolig smittet av lungevirus i Kina enn hva myndighetene oppgir07:15 Store klimautslipp fra Australias branner07:09 Mann skutt og alvorlig skadd i Sverige06:46 Terrorsiktet kvinne pågrepet på Gardermoen06:32 Aftenposten: Regjeringskrise kan utløse lederdebatt i Frp06:17 Alkoholstrømmen strupes ved spanske feriefavoritter06:00 Dette skjer i dag05:53 Mann dømt for overgrep mot samboerens datter05:30 Dette skjedde i natt05:13 Forsikringsselskaper vil kreve egenandeler refundert etter parkeringshusbrann04:47 Mann påkjørt av trikken i Trondheim04:46 Lærere saksøker flyselskap for dumping av drivstoff04:39 Brannvesenet i Oslo hadde 9.400 unødvendige utrykninger i fjor04:23 Regn dynker skogbranner øst i Australia03:52 Byrådet i Oslo vil sikre helsehjelp til personer uten oppholdstillatelse03:35 Stadig færre barn i Bygde-Norge02:41 Ventura hentet seg inn etter dobbeltbogey i California02:04 Jagland: Kvinnene bør hentes hjem02:04 Johnson inviterer til brexit-feiring00:36 Trump ber Irans øverste leder være forsiktig med hva han sier23:34 Boeing har funnet ny 737 Max-feil23:09 Jury utpekt i Weinstein-saken22:43 Person død etter vold22:37 Frykter rådyr jakt etter at Statskog solgte eiendom for 9,6 millioner22:15 En person skadd da svovelsyre lekket ut i Oslo21:28 Anne-Elisabeth Hagens ektemann har sendt politiet en rekke eposter20:55 Frp-exit kan utløse lederstrid20:13 Motedesigneren Jean-Paul Gaultier gir seg19:51 Brutal EM-knockout av Norge over Ungarn19:42 Medier: IS-siktet kvinne er på vei til Norge19:41 Forskere kan ha knekt koden for det første liv på Jorden18:52 Mistenkelig dødsfall i Skien18:36 Togsporet mellom Drammen og Asker åpnet for trafikk18:12 Durek Verrett sier han har satt Märtha Louise i forlegenhet17:46 Annonse vekker oppsikt: «Magisk katt» ba selv om å bli solgt16:37 Hjem fra IS: – Dette er barn som må inviteres til bursdager16:03 Mann pågrepet i forbindelse med dobbeltdrapet i Bergen16:00 Frps Jon Helgheim kritiserer mediedekningen av den IS-siktede kvinnen15:46 Norges seiersrekke i stafett fortsetter etter voldsom opphenting15:29 Lavrov gir USA skylden for at verdenssituasjonen er blitt mer anspent14:26 Thunberg: – Til nå har vi ikke sett noe som helst tegn på handling14:16 TV-stjernen Derek Fowlds døde i dag13:51 Ung mann med gjengtilhørighet siktet i Prinsdal-saken13:51 Norsk trio til finale i slopestyle friski i Italia13:22 Skal rydde opp i svensk langrennskaos13:22 Åtte av ti afroamerikanere mener Trump er rasist13:20 Mann pågrepet for å ha stjålet 12 milliarder passord13:20 Overgrepsdømt mann dømt igjen for overgrep mot fosterbarn13:07 Krisemøte mandag for å redde regjeringen12:24 Gjellestadskipet er mest sannsynlig fra tidlig vikingtid12:23 Japansk domstol beordrer stenging av reaktor12:22 NASA: 2019 var det nest varmeste året på over 100 år12:04 Sejersted pådro seg hjernerystelse etter stygt fall11:46 Frykter at meldeplikt til EU svekker lokaldemokratiet11:33 Solskjær har utnevnt ny kaptein11:24 Ytterligere en mann siktet for drapet i Prinsdal11:02 Tysk EM-spiller innelåst i garderoben, kom for sent til avkast11:01 Australia taper milliarder på at turistene uteblir11:00 Jordskjelv utenfor Bergen10:23 – Magnus Carlsen har en tendens til å bli overvurdert10:22 Glimts suksesstrener takket nei til Vålerenga10:21 Nordmenn betalte 944 milliarder kroner i skatt i fjor09:41 Sjark gikk på grunn i Finnmark09:40 Ødegaard skadefri og klar til kamp09:29 Slik er de norske håndballguttas EM-bonus09:13 Anbefaler ikke forbud mot prisdiskriminering09:12 Ukrainas statsminister vil gå av08:50 Iversen var syk da han startet Tour de Ski08:49 25 år siden jordskjelvet i Kobe08:46 Færre røyker, flere snuser08:29 Frp-topp i Oslo krever flyktningstopp08:18 Barneombudet bekymret over forhold i barnevernet, ifølge rapport08:11 Laveste fødselstall i Kina siden 194908:06 Betydelig snøskredfare på Vestlandet07:47 Svenske EM-stjerner på bytur, måtte si unnskyld etter drink-bestillinger07:25 Faren til IS-kvinne: – Jeg har tillit til rettssystemet07:23 Elleve amerikanske soldater ble såret i Iran-angrepet i Irak07:10 Wild tilbake på vinnersporet07:03 Meningsmåling: – Ikke noe godt tegn for Siv Jensen06:54 UNHCR: Migranter brukes som soldater i Libya06:42 Nestleder varsler KrF-krav dersom Solberg godtar Frps krav06:24 Guatemalas nye president bryter med Venezuela06:00 Topptungt fredsmøte om Libya05:50 Dette skjer i dag05:36 Dette skjedde i natt05:30 Bergen fyller 950 år – feiringen starter på lørdag