NASA med «reklamekampanje» for romturisme

I kampanjen «Visions of the Future» har kunstneren sett for seg romturisme på Jupiters måne Europa, planeten Venus og planeter utenfor vårt solsystem.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Plakatseieren handlet opprinnelig om eksoplaneter, for et tenkt reisebyrå som solgte reiser til disse planetene utenfor vårt solsystem.

Den ble så populær at den amerikanske romfartsorganisasjonen nå har utvidet serien med «destinasjoner» i vårt eget solsystem (klikk deg gjennom billedserien over).

Det er 13 år siden designeren Dan Goods spurte direktøren ved Nasas JPL-laboratorium, Charles Elachi, hvordan han kunne bistå Nasas avdeling for utforskning av rommet. Snart fikk han drive et studio med seks ansatte som hadde ansvar for design og mer obskure oppgaver, som å hjelpe forskerne å klekke ut ideer til sine oppdrag.

Det tette samarbeidet gjør at designerne og forskerne er godt samstemt når det gjelder de seneste oppdagelsene og de største mysteriene i solsystemet. Temaet med utforskning av fremmede planeter kom lett til Goods, forklarer han til The Verge.

– Vi er store science fiction-fans, men noen ganger fremstilles det som det bare er fantasi. Dette er spesielt fordi vi faktisk arbeider med menneskene som setter disse tingene ut i livet.

Les også:

Forskere har funnet hundrevis av «skjulte galakser»

Nasa skal lete etter liv på Jupiters måne

Luxembourg satser på gruvedrift i rommet

Personvernpolicy