Meteorsvermen Geminidene:Mange stjerneskudd mandag og tirsdag

Bildet er tatt i California, under et tidligere besøk fra Geminidene. Det er brukt lang lukkertid for å vise meteorenes haler. I forgrunnen ser man et svakt opplyst amatørteleskop (14. desember 1980). Foto: Science Photo Library

Natt til mandag 14. desember, og særlig mandag kveld og natt til tirsdag er det gode muligheter for å se fallende meteorer med det blotte øyet.

Meteorsverm

På bestemte tider av året kan man observere meteorer eller «stjerneskudd» i store antall. Lysstripene skyldes små kosmiske partikler, vanligvis støv fra kometer, som kommer inn i jordatmosfæren med en fart på opptil 250.000 km/t. De er ofte så små som sandkorn, og veier typisk et gram eller mindre. Både partiklene og luften varmes opp på grunn av friksjonen, og det er dette vi ser som meteorer.

Svermen kan vare fra ett døgn til noen uker. Antall stjerneskudd i en sverm kan variere hver gang den observeres.

Strømmer av meteoroider beveger seg i ellipsebaner rundt Solen. En meteorsverm oppstår når jordbanen skjærer en slik bane og Jorden kommer inn i strømmen.

På grunn av perspektivvirkningen ser de ut som svermen stråler ut fra et bestemt punkt på himmelen, radiant. Svermen får vanligvis navn etter det stjernebilde hvor radianten ligger.

Meteorsvermer får navn etter stjernebildet meteorene later til å «stråle ut fra». Geminidene natt til mandag later til å skyte ut fra et punkt i stjernebildet Tvillingene, Gemini på latin.

Kilder: SNL.no , Himmelkalenderen.com.

Om været er klart vil du kunne se flere titalls stjerneskudd i timen i forbindelse med meteorsvermen Geminidene, melder Himmelkalenderen.no.

Lysstripene vil kunne sees over stort sett hele himmelen.

Vær, månefase og lokal lysforurensing har mye å si for synligheten. Jo mørkere nattehimmel, desto bedre.

«Været får bli som det blir. Månen holder seg i alle fall under horisonten ved denne anledningen og vil ikke forstyrre observasjonene. Det er et stort pluss!», skriver Jan-Erik Ovaldsen, som er utdannet astronom, på nettstedet Himmelkalenderen.

Svermen kan sees fra hele landet og med det blotte øye, uten behov for stjernekikkert.

Geminidene er en av de flotteste og mest pålitelige av de årvisse meteorsvermene.

Ifølge Himmelkalenderen er anbefalingen for denne meteorvisitten å følge med fra klokken 19–20 mandag 14. desember og utover kvelden og natta frem mot tirsdag. Det kan hende man kan se en del geminidemeteorer også natten før, nærmere bestemt i timene før morgengry mandag.

I motsetning til andre meteorsvermer er opphavet til Geminidene ikke en komet, men et steinaktig objekt med cirka 5 km i diameter. Det har fått navnet 3200 Phaethon og er klassifisert som en asteroide. Asteroider er betegnelsen på de hundretusenvis av mindre steinlegemer som kretser rundt Sola, de aller fleste i asteroidebeltet mellom planetene Mars og Jupiter.

Objektets bane minner imidlertid mer om en komet enn en asteroide.

Geminidene ble første gang registrert i 1862. Deres opphav, 3200 Phaethon, ble ikke oppdaget før i 1983.

Les mer om meteorsvermer på Himmelkalenderen.com.

I fjor var det mulig å se meteorsvermen fra Oslo takket være klarvær: