NASA: Flytende vann om sommeren på Mars

En animasjonsvideo som viser det flytende vannet på Mars er offentliggjort av NASA. Det er de svarte stripene man kan se på videoen som beveger seg og får NASA til å fastslå at det finnes flytende vann på planeten.

NASA har løst et av Mars' største mysterier når de nå kan fastslå at det høyst sannsynlig finnes flytende vann på den røde planeten.

NASAs forskere har nemlig funnet de første sikre bevisene på at det nylig er dannet saltløsninger på planetens overflate. Dermed finnes det også vann.

Konklusjonen ble presentert på en pressekonferanse mandag ettermiddag og er basert på analyser fra bilder tatt av den ubemannede romsonden Mars Reconnaissance Orbiter som ble skutt opp for ti år siden.

– Vårt oppdrag på Mars har vært «å følge vannet» i vår søken etter liv i universet, og nå har vi overbevisende forskning som støtter opp under det vi lenge har antatt. Dette er en betydelig oppdagelse siden det ser ut til å bekrefte at vann – om enn sjøvann – flyter på Mars' overflate i dag, sier forsker og tidligere NASA-astronaut John Grunsfeld.

Forutsetninger for liv

Mange hadde på forhånd uttrykt håp om funn av alt fra levende organismer til poteter, pyramider og den fiktive astronauten Kevin Beam som blir etterlatt på Mars i Andy Weirs bok «The Martian».

Men om noen kanskje ble skuffet over nyheten fra den amerikanske romfartsorganisasjonen, er det på det rene at vann er avgjørende for livet slik vi kjenner det på jorden. Men om det virkelig finnes liv på Mars, er fortsatt en gåte.

– Vi vet nå at det finnes forutsetninger for liv, men vi savner fortsatt bevis, sier Maria Sundin, dosent i teoretisk fysikk ved Göteborgs universitet, til nyhetsbyrået TT.

Bekkeløp

Oppdagelsen av vannmolekyler som er bundet til krystallstrukturer av salt, ble gjort av romsondens spektrometer CRISM.

Spektrometeret har analysert det som kan minne om bekkeløp – mindre enn 5 meter brede mørke streker som opptrer i bratte partier fire steder på planetens sørlige halvkule i de varme sesongene. Strekene som første gang ble oppdaget i 2011, oppstår når solen stråler som sterkest og temperaturen veksler mellom 23 kuldegrader og 27 varmegrader. De mørke strekene blir svakere når det er kaldt. Og kaldt kan det bli – helt ned til 140 kuldegrader ved polene.

– Vi fant de vannholdige saltløsningene kun når de sesongmessige trekkene var videst. Det kan bety at det enten er de mørke stripene selv eller en prosess som skaper dem, som er kilden til vanndannelsen, sier forsker Lujendra Ojha ved universitetet Georgia Tech i Atlanta, en av hovedforfatterne bak Mars-rapporten.

Lærer mer og mer

At det eksisterer vann på Mars er ingen nyhet. Tidligere er det påvist vann i fryst form. Forskerne skal nå forsøke å fastslå om det flytende vannet stammer fra dypereliggende lag på planeten, eller om det dannes på overflaten.

NASAs forskere sier imidlertid at det sannsynligvis dreier seg om en grunn strøm som fører med seg nok vann til at det siver opp til overflaten og forårsaker de mørke feltene.

Den siste oppdagelsen sier heller ingen ting om hvor store mengder vann det er snakk om som dannes på vår naboplanet – den fjerde fra Solen. Men for NASAs forskere er den siste oppdagelsen uansett banebrytende.

– Det tok mange romfartøyer en årrekke å løse dette mysteriet, men nå vet vi at det er flytende vann på overflaten av denne kalde, golde planeten. Det ser ut til at jo mer vi studerer Mars, dess mer lærer vi om hvordan liv kan opprettholdes og hvor det finnes ressurser for å støtte opp om liv i framtiden, fastslår sjefforsker Michael Meyer ved NASAs Mars-program.

Se et utdrag fra mandagens pressekonferanse her: