Sovjets militære romferger ruster vekk

– Som gravkammeret til en glemt guddom

Den forlatte hangaren der disse bildene er tatt står på et område som tilhører Russlands romfartssenter Bajkonur kosmodrom i Kasakhstan. Hangaren er 131 meter lang og 62 meter høy.
Den forlatte hangaren der disse bildene er tatt står på et område som tilhører Russlands romfartssenter Bajkonur kosmodrom i Kasakhstan. Hangaren er 131 meter lang og 62 meter høy. Foto: Ralph Mirebs

Restene av det dyreste romprosjektet i Sovjetunionens historie ruster vekk i forlatte hangarer på den kasakhstanske steppen. Fotografen Ralph Mirebs tok seg inn i en av dem.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

15. november 1988 tok Sovjetunionen vestlige observatører på senga ved oppskytingen av Buran. Den ubemannede romfergen gikk i bane om jorden to ganger, og landet ved Bajkonur kosmodrom i Kasakhstan med imponerende presisjon. Det knyttet seg store forventninger til det sovjetiske romskipet, men det fløy aldri igjen.

Det største og dyreste prosjektet i Sovjets romfartshistorie ble påbegynt i 1974. Hovedrollen i prosjektet, kalt Buran-programmet, skulle spilles av romfergene. Disse ble bygd i hemmelighet basert på plantegninger sovjetiske agenter hadde stjålet fra Nasa. Som Nasas romferger var Buran-fergene ment for gjenbruk.

I dag ruster romfergene vekk i digre hangarer i det kasakhstanske steppelandskapet. Den russiske fotografen «Ralph Mirebs» bestemte seg for å ta seg inn i en av disse.

– Jeg leste om dette stedet i en bok om historien til det sovjetiske romprogrammet. Det var ikke et tilfeldig funn, jeg hadde forberedt meg spesielt til denne reisen, skriver fotografen, en 37 år gammel russer, som bruker kunstnernavnet «Ralph Mirebs», i en e-post til ABC Nyheter.

Han hadde ikke innhentet tillatelse til å fotografere i hangaren, forteller han.

– Men det er ingen mennesker der, og dørene er åpne. Jeg tilbrakte en hel dag i hangaren, morgen til kveld.

– Da jeg først kom meg inn følte jeg meg som Indiana Jones. Hangaren minnet meg om et digert gravkammer for en glemt gud. Det at romfergene var fulle av støv og fugleskitt gjør bare kontrasten sterkere. Jeg tror at dersom romfergene var rene og pene ville ikke bildene ha vakt slik oppsikt.

– Militært program

Den russiske kosmonauten Oleg Kotov uttalte til New Scientist i 2011 at de sovjetiske romfergenes eneste formål var militært:

–De ble opprinnelig bygget som et militært system for våpenleveranse, kanskje endog av atomvåpen. Den amerikanske romfergen har også militære anvendelsesområder, sa han.

Da prosjektet ble påbegynt var noe av hovedmotivasjonen sovjetiske myndigheters frykt for eventuell militær bruk av det amerikanske romfergeprogrammet. Enkelte så for seg at den til da uhørt store fraktekapasiteten ville benyttes til å plassere eksperimentelle laservåpen i bane. Det ble også spekulert om hvorvidt den amerikanske romfergen kunne brukes til å frakte bomber, het det i en artikkel hos BBC i 2008.

Prosjektet ble først avsluttet i 1993, fergene parkert for godt og siden forlatt fullstendig.

– Da Buran-programmet ble avviklet var det ingen sivile oppgaver for romfergene, og det var ikke lenger behov for de militære, sa Kotov til New Scientist i 2011.

Russerne bygget bare noen få prototyper av romfergene, og bare en av dem fløy i rommet. Buran betyr «snøstorm» på russisk.

– Mystikk

Fotografen Ralph Mirebs tok seg nylig til en av de støvfylte hangarene der noen av de sovjetiske romfergene står og ruster, og ABC Nyheter gjengir nedenfor noen av bildene han tok. (Flere sitater fra Mirebs mellom bildene).

I denne hangaren står det to romferger som aldri nådde rommet. Den eneste sovjetiske romfergen som var i rommet ble ødelagt i 2002 da taket på hangaren den ble lagret i kollapset. Foto: Ralph Mirebs
I denne hangaren står det to romferger som aldri nådde rommet. Den eneste sovjetiske romfergen som var i rommet ble ødelagt i 2002 da taket på hangaren den ble lagret i kollapset. Foto: Ralph Mirebs

Mirebs er opprinnelig programmerer, men har de siste årene undervist i programspråk.

– Jobben gir meg en del fritid til å reise. De siste åtte årene har jeg vært interessert i «urban utforskning», skriver han i en e-post til ABC Nyheter.

Saken fortsetter under bildet...

Nær toppen av dette bildet ser vi bjelker med kraner som kunne løfte opp til 400 tonn. Foto: Ralph Mirebs
Nær toppen av dette bildet ser vi bjelker med kraner som kunne løfte opp til 400 tonn. Foto: Ralph Mirebs

– Jeg liker mystikken, og det å få en fornemmelse av historien. Jeg er også begeistret for metodene og teknologiene som har blitt anvendt. Det å besøke steder mennesker har forlatt, som fabrikker, gruver og militære installasjoner, er lærerikt. Jeg kan få innsikt i hvordan visse produkter ble produsert, om byggeskikk. Disse stedene finnes det ingen turistguider, og jeg kan røre ved og observere det jeg selv ønsker, skriver fotografen.

Saken fortsetter under bildet...

Romfergene ble bygget for å kunne frakte kosmonauter ut i rommet, men ble aldri brukt til dette formålet. Foto: Ralph Mirebs
Romfergene ble bygget for å kunne frakte kosmonauter ut i rommet, men ble aldri brukt til dette formålet. Foto: Ralph Mirebs

– Med disse fotografiene ønsker jeg å fortelle andre om det som vanligvis er skjult. Ikke nødvendigvis forbudte eller hemmelige ting, men det som i utgangspunktet kun er kjent for spesialister, skriver Mirebs.

Saken fortsetter under bildet...

Mirebs dokumenterte oppdagelsesferden blant de avfeldige romfergene på sin blogg, der du kan se flere bilder (russisk tekst): https://ralphmirebs.livejournal.com/219949.html Foto: Ralph Mirebs
Mirebs dokumenterte oppdagelsesferden blant de avfeldige romfergene på sin blogg, der du kan se flere bilder (russisk tekst): https://ralphmirebs.livejournal.com/219949.html Foto: Ralph Mirebs


Nye eventyr

Etter at Sovjetunionen kollapset stengte Russland en rekke fabrikker, forskningsinstitutter og militærbaser.

– Det at disse romfergene har overlevd frem til i dag er en bragd. Hvem vet hvilke hemmeligheter som skjuler seg i halvforlatte hangarer i tidligere Sovjetrepublikker. Jeg vet om et par, og en dag vil jeg åpne deres døres, skriver Mirebs avslutningsvis.

Øvrige kilder: Business Insider

Likte du denne saken? Vi har flere kule ting på Instagram:

Personvernpolicy