Nå velger vi bort disse bilene

VELGER BILLIGERE: Før stod folk i kø for å kjøpe biler til en million kroner. Slik er definitivt ikke situasjonen lenger. Foto: Heiko Junge
VELGER BILLIGERE: Før stod folk i kø for å kjøpe biler til en million kroner. Slik er definitivt ikke situasjonen lenger. Foto: Heiko Junge
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Viser at mange har mindre å rutte med.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert av Broom.

I tredje kvartal ble det solgt nye personbiler i Norge for 17 milliarder kroner. Det er 200 millioner kroner mer enn verdien av nybilsalget i samme periode i fjor, men hele 4,1 milliarder kroner lavere enn i årets andre kvartal.

Totalt ble det registrert 30.529 nye personbiler i tredje kvartal, 8.436 færre enn i andre kvartal.

Nedgang i omsetningsverdien

Den samlede omsetningsverdien av nye personbiler så langt i 2024 er 50,4 milliarder kroner, en nedgang på 3,9 milliarder kroner sammenlignet med samme periode i fjor, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

KLAR DREINING: Flere velger billigere biler, fastslår Magnus Lundberg og OFV. Foto: Broom
KLAR DREINING: Flere velger billigere biler, fastslår Magnus Lundberg og OFV. Foto: Broom

– Nedgangen sammenlignet med tidligere kvartal og år, viser ganske tydelig at det er økonomisk usikkerhet, og at mange har mindre å rutte med. Dette preger markedet, sier salgssjef Magnus Lundberg i OFV.

Han påpeker at høyere levekostnader og dyrtid påvirker hva folk bruker pengene sine på, og at en ny bil ikke har førsteprioritet for mange.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– For få år siden sto folk gjerne i kø for å kjøpe nye biler til en million kroner eller mer. Nå er trenden at folk kjøper rimeligere og mer fornuftige biler. Bilvalget tilpasses lommeboken, ikke nødvendigvis det som står øverst på ønskelisten, sier Lundberg.

Samtidig viser tall fra OFV at listeprisen på de omsatte bilene har økt fra 2. til 3. kvartal i år, med 15.000 kroner. At omsetningsverdien har sunket, henger blant annet sammen med at mange biler for tiden selges til gunstige kampanjepriser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilene som ble solgt 3. kvartal hadde en snittpris på 555.902 kroner, hvis vi tar utgangspunkt i listeprisen.

Nybilsalget: – Helt vanvittig

NORGESBIL: Tesla Model Y befester sin posisjon som norgesbil nummer 1 i september. Foto: Broom
NORGESBIL: Tesla Model Y befester sin posisjon som norgesbil nummer 1 i september. Foto: Broom

Tesla på topp

Og nå er det knapt noen som lenger kjøper biler med forbrenningsmotor. I september var elbilandelen hele 96,4 prosent i Norge. I et globalt perspektiv er Norge helt unikt på dette punktet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er listen over de mest registrerte og antallet biler i september:

1. Tesla Model Y: 2107

2. Tesla Model 3: 2067

3. Volvo EX30: 803

4. Skoda Enyaq: 717

5. Toyota bZ4X: 659

6. Volkswagen ID.4: 485

7. Nissan Ariya: 385

8. Volkswagen ID.3: 324

9. BMW i4 M50: 273

10. Hyundai Kona electric: 265

Toppsjef advarer mot mer avgifter på elbiler