Elbilsalget stuper – nå snur myndighetene

AMBISIØS: Thomas Schäfer og VW var tidlig ute med en svært ambisiøs elbil-plan, men salget har gått tregt – særlig i Tyskland. Nå håper elbilprodusentene på ny vind i seilene igjen. Foto: Broom
AMBISIØS: Thomas Schäfer og VW var tidlig ute med en svært ambisiøs elbil-plan, men salget har gått tregt – særlig i Tyskland. Nå håper elbilprodusentene på ny vind i seilene igjen. Foto: Broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjeninnfører insentiver etter katastrofale salgstall.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen ble først publisert av Broom.

Fremtiden er elektrisk. Det hevder i hvert fall veldig mange bilprodusenter. Det er bare det at fremtiden ikke kommer så raskt som mange hadde trodd for kort tid tilbake.

For kundene velger fortsatt biler med forbrenningsmotor i mange markeder. Og i viktige markeder som det tyske, går elbil-interessen til og med kraftig tilbake.

Bare i juli var tilbakegangen i salget på 37 prosent, sammenlignet med samme måned i 2023.

Les mer: Voldsom elbil-svikt i Tyskland

Har måttet omprioritere

Nedgangen henger sammen med at Tyskland har fjernet alle kjøpsinsentiver for elbil. Dermed ender ofte elbiler opp med å bli vesentlig dyrere enn en tilsvarende bil med forbrenningsmotor. Det samme har skjedd i flere andre markeder, inkludert det svenske.

Lavere etterspørsel har skapt store problemer for tysk bilindustri, og én etter én har produsentene varslet at de er nødt til å gjøre store omprioriteringer i el-satsingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjeninnfører skattefradrag på inntil 40 prosent

Tyske myndigheter er ikke fornøyde med utviklingen, og står fortsatt bak EUs mål om at det ikke skal selges nye biler med forbrenningsmotor etter 2035.

Derfor skal de ha gått med på et forslag om å gjeninnføre insentiver som de håper skal få elbil-interessen tilbake på sporet, skriver Reuters. Det var Motor som først omtalte nyheten i Norge.

I praksis dreier det seg om at selskaper skal kunne trekke inntil 40 prosent av verdien på nye elbiler og andre nullutslippskjøretøyer, fra skatten det første året etter kjøpet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
KREVENDE: Mercedes er en av produsentene som har varslet at de må omprioritere kraftig, dersom ikke elbil-etterspørselen øker. Foto: Broom
KREVENDE: Mercedes er en av produsentene som har varslet at de må omprioritere kraftig, dersom ikke elbil-etterspørselen øker. Foto: Broom

De får også skattefradrag de neste årene, men den reduseres gradvis år for år. Sjette året etter kjøpet, er fradraget på seks prosent.

I tillegg vil elektriske og utslippsfrie firmabiler som er verdt inntil 95.000 euro, kvalifisere for slike skattefradrag. Tidligere var denne grensen på 75.000 euro.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tiltaket vil koste den tyske stat rundt 465 milliarder kroner årlig fram mot 2028, anslår myndighetene.

MG straffes knallhardt av EU: Nå vet vi hvorfor

Endrer på elbilplanene

En rekke europeiske bilprodusenter har de siste månedene gjort endringer i sine elbilstrategier, som følge av redusert etterspørsel.

For flere av dem handler det om å skyve på tidslinjene for når de skal kutte produksjonen av biler med forbrenningsmotor. Sist ut er Volvo, som tidligere har hatt som mål å være helelektrisk merke i 2030. Nå skjer dette neppe før mange år senere.

Tidligere har både Mercedes, Volkswagen, Stellantis-konsernet og Renault varslet at de vil fortsette å videreutvikle forbrenningsmotorer i årene fremover, stikk i strid med tidligere planer.

Det endrer imidlertid ikke på de langsiktige målene.

– Fremtiden er elektrisk, men fortiden er ikke over, sier blant annet Volkswagens finansdirektør Arno Antlitz til bransje-nettstedetAutomotive News.

Nei – det blir ikke et forbud i Norge