Volvo snur: Ikke bare elbiler om fem år

FLAGGSKIP: Volvo EX90 rulles nå ut til kundene. Men den får selskap av biler med forbrenningsmotor lenger enn Volvo tidligere har sagt.
 FLAGGSKIP: Volvo EX90 rulles nå ut til kundene. Men den får selskap av biler med forbrenningsmotor lenger enn Volvo tidligere har sagt. Foto: Broom
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men har fortsatt tro på at fremtiden er elektrisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Artikkelen ble først publisert av Broom.

Volvo er en av bilprodusentene som tidlig var klokkerklare på at de skulle bli et helelektrisk bilmerke, og det skulle skje innen 2030.

I dag har selskapet sendt ut en pressemelding, der de poengterer at de fortsatt har tro på at elektriske biler er fremtiden, men har samtidig måttet justere ned på de opprinnelige ambisjonene.

Bilprodusenten skylder blant annet på tilbaketrekking av statlige insentiver, ytterligere usikkerhet skapt av straffetoll og langsommere utbygging av ladeinfrastruktur enn ventet, som hovedårsaker til at de annonserer endringer.

Ikke bare elbiler

Volvo sier nå at de har som mål at et sted mellom 90 til 100 prosent av det globale salgsvolumet innen 2030 skal bestå av elektrifiserte biler, altså en blanding av helelektriske og ladbare hybrider.

De siste 0-10 prosentene er viet til mildhybrider, som den siste tiden har opplevd en kraftig vekst, blant annet i EU.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det betyr samtidig at de fortsetter å utvikle både sine ladbare hybrider og mildhybrider de neste årene, side om side med elbilene.

Volvo understreker at de på sikt skal bli et helelektrisk bilselskap, og har som mål å nå netto null klimagassutslipp innen 2040.

Nyheten får imidlertid ikke noe å si for Volvos strategier i Norge.

– Med fem elbiler allerede på markedet og ytterligere fem under aktiv utvikling, står full elektrifisering fortsatt sentralt i Volvos produktstrategi. Vi vil i årene fremover lansere en rekke elbiler vi tror vil treffe svært godt i det norske markedet, sier Erik Trosby i Volvo Norge, til Broom.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
POPULÆR: Volvo EX30 selger svært godt i Norge, men det monner ikke i den store sammenhengen. Foto: Broom
POPULÆR: Volvo EX30 selger svært godt i Norge, men det monner ikke i den store sammenhengen. Foto: Broom

Hver fjerde Volvo er helelektrisk

Globalt var 26 prosent av nyregistrerte Volvoer helelektrisk i andre kvartal i år. Elbiler og ladbare hybrider utgjorde totalt 48 prosent. I løpet av 2025 er målet at dette tallet skal komme opp i mellom 50 og 60 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For øyeblikket har Volvo fem helelektriske biler i porteføljen, EX40, EC40, EX30, EM90 og EX90. EX30 er så langt den nest mest solgte bilen i Norge, med i underkant av 5.000 registrerte eksemplarer. Flere modeller er ventet i tiden fremover, blant annet en mellomstor SUV som sannsynligvis blir hetende EX60.

Volvo er forøvrig ikke alene om å annonsere endringer i elbilplanene. En rekke bilprodusenter har den siste tiden justert ned sine elbil-ambisjoner som følge av lavere etterspørsel enn forventet, deriblant Volkswagen, Ford, Audi og Mercedes.
Les også: Utsetter elbil-flaggskip med flere år