Tesla skulle ha 50.000 – da tok Geir en telefon

FEMTEPARTEN: Tesla-verkstedet ville ha 50.000 for å få bilen EU-godkjent – men Geir fikk det gjort for litt over en femtedel.
FEMTEPARTEN: Tesla-verkstedet ville ha 50.000 for å få bilen EU-godkjent – men Geir fikk det gjort for litt over en femtedel. Foto: Privat
Artikkelen fortsetter under annonsen

Enorm forskjell for å få bilen EU-godkjent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvert annet år må bilen inn til periodisk kjøretøykontroll (PKK), eller EU-kontroll, som det gjerne kalles. Det er mange verksteder som har godkjenning til å utføre slik kontroll, både merkeforhandlere og frittstående. Statens vegvesen fører tilsyn med at denne kontrollvirksomheten skjer «etter boka», men det hender likevel at det skjer feil.

Av og til får verksteder derfor inndratt sin tillatelse til å utføre slik periodisk kjøretøykontroll. Det kan være flere årsaker til dette. Kvaliteten kan være for dårlig og alvorlige feil blir oversett. I de mest graverende tilfellene blir en bil godkjent selv om den absolutt ikke skulle ha blitt det.

Mistenker at eks-ansatt jukset med fler hundre EU-kontroller

Skikkelig overraskelse

En EU-kontroll er i utgangspunktet lik, og uansett hvor den blir tatt bør resultatet bli det samme. Slik er det ikke alltid, og i noen tilfeller har en bilkjøper blitt mistenksom og innhentet en «second opinion» hos en annen aktør – og fått seg en skikkelig overraskelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Likevel er det neppe mange som har blitt mer overrasket enn Geir Bratbak. Hør bare hva han forteller til Broom.

GODKJENT: Geir Bratbaks Tesla Model X måtte påkostes en del ved EU-kontrollen, men bare femteparten av hva merkeverkstedet mente. Foto: Privat
GODKJENT: Geir Bratbaks Tesla Model X måtte påkostes en del ved EU-kontrollen, men bare femteparten av hva merkeverkstedet mente. Foto: Privat

Nytt tilbud

– Jeg hadde min Tesla Model X 2018-modell på EU-kontroll for en tid siden hos Teslas avdeling i Moss. Der sa de at det var flere feil som måtte rettes. Jeg fikk en pris på 54.000 kroner for å få gjort dette, og få bilen godkjent. Dette tilbudet avslo jeg, og ba om en ny og mer realistisk pris.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Fikk du det?

– Ja, det kom nytt tilbud, og totalsummen var nå redusert til så vidt under 50.000 kroner. Dette syntes jeg fortsatt var altfor dyrt. Så tok jeg kontakt med Mekonomen i Drøbak. De skulle ha 11.600 kroner, en 80 prosent lavere pris.

Forbrukerrådet advarer: EU-godkjenning kan gi falsk trygghet

Unødvendige deler

– Hva kom denne store forskjellen av?

– Det viste seg at Tesla hadde lagt til flere deler som det ikke var behov for å bytte, som for eksempel styresnekke, sier Geir Bratbak. Han er sjokkert over den store forskjellen i pris.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg tror mange ikke er klar over hvordan merkeverksted som Tesla i dette tilfellet priser seg både på deler og arbeid, og delvis også legger til unødvendige deler, sier han.

Halvparten får stryk - dette er de vanligste feilene

Godkjent bil for 11.688 kroner

Hans EU-kontroll endte altså med samlet påkost på kr. 11.688,38 hos Mekonomen-verkstedet i nabolaget. Timepris utgjorde nesten halvparten av dette beløpet, og den dyreste enkeltdelen som ble skiftet, var en bærearm til 2.861 kroner.

I tillegg ble det skiftet styreledd og styrestag til henholdsvis 562 og 994 kroner. Jobben omfattet dessuten kontroll og justering av hjuloppheng og forstilling (745 kroner), og kontroll og justering av lys (809 kroner).

Sluttresultatet var altså godkjent bil.

Broom har kontaktet Tesla og bedt om en kommentar til den store prisforskjellen for å få bilen EU-godkjent. Vår henvendelse har ikke blitt besvart.

Blir EU-godkjent uten kontroll

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no