Ny studie: Mangel på dyp søvn kan øke sjansen for å utvikle demens betydelig

Ifølge amerikanske helsemyndigheter spiller dyp søvn en viktig rolle for å opprettholde hjernehelsen.
Ifølge amerikanske helsemyndigheter spiller dyp søvn en viktig rolle for å opprettholde hjernehelsen. Foto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er en veldig interessant og god studie, sier Geir Selbæk til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dyp søvn forekommer vanligvis i første halvdel av natten. Dersom du er over 60 år og får mindre av denne søvntypen, kan sjansen for å utvikle demens øke betydelig.

Det kommer frem i en ny studie publisert i det medisinske tidsskriftet Jama Neurology.

Forskerne bak studien, fra Melbourne i Australia, har analysert data fra 346 deltakere over 60 år, en gruppe de fulgte nøye i 16 år for å monitorere tegn på demens. I løpet av årene utviklet 52 av disse demens.

Forskerne fant at når folk blir eldre, har de generelt en tendens til å få mindre dyp søvn hver natt. Funnene viser at en reduksjon på ett prosent dyp søvn per år i gjennomsnitt kan øke risikoen for demens med 27 prosent hos personer over 60 år.

Dyp søvn regnes som den dypeste fasen av søvnrytmen i løpet av nattesøvnen din.

Kan redusere risikoen

Ifølge amerikanske helsemyndigheter spiller dyp søvn en viktig rolle for å opprettholde hjernehelsen. I løpet av denne fasen skylles et protein kalt beta-amyloid ut av hjernen. Opphopningen av dette proteinet er knyttet til nedsatt hjernefunksjon og hukommelsestap forårsaket av demens.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dyp søvn støtter den aldrende hjernen på mange måter, og vi vet at søvn bidrar til å fjerne metabolsk avfall fra hjernen, inkludert å lette fjerning av proteiner som samler seg i Alzheimer's sykdom, sier studiens hovedforfatter Matthew Pase i en uttalelse.

Med andre ord kan det å gjøre livsstilsendringer for å få mer dyp søvn hver natt potensielt redusere risikoen for demens senere i livet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk forsker: – Veldig interessant

– Dette er en veldig interessant og god studie, sier Geir Selbæk til ABC Nyheter.

Geir Selbæk er forskningssjef ved Nasjonalt senter for aldring og helse og professor ved Universitetet i Oslo. Han har forsket på demens og aldring i 20 år. Foto: Martin Lundsvoll
Geir Selbæk er forskningssjef ved Nasjonalt senter for aldring og helse og professor ved Universitetet i Oslo. Han har forsket på demens og aldring i 20 år. Foto: Martin Lundsvoll

Han er forskningssjef ved Nasjonalt senter for aldring og helse og professor ved geriatrisk avdeling på Oslo universitetssykehus.

Selbæk forteller at forskere ofte må stole på egenrapportert søvn når de studerer sammenhengen mellom søvnforstyrrelser og demensrisiko.

I denne studien har forskerne målt søvnkvaliteten objektivt med polysomnografi, og finner at andelen dyp søvn går ned når vi blir eldre og at risikoen for demens øker blant dem som har størst nedgang i andelen dyp søvn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Polysomnografi, ofte forkortet til PSG, er en klinisk nevrofysiologisk metode for undersøkelse av søvn og forandringene som skjer under søvn.

– Ikke veldig overraskende

Ifølge Selbæk har tidligere studier angående søvnforstyrrelser og demensrisiko gitt uklare resultater, siden det er mange forskjellige typer søvnproblemer.

Han nevner lite søvn, mye søvn, problemer med å sovne, hyppige oppvåkninger og tidlig morgenoppvåkning som noen eksempler. Ved å fokusere spesifikt på én søvnfase, kan man få klarere forskningsfunn, understreker Selbæk.

– Det er ikke veldig overraskende at en slik sammenheng kan finnes, siden andelen dyp søvn trolig har betydning for en rekke kroppslige prosesser. Det er denne søvnfasen som er viktigst for å være uthvilt og fungere bra neste dag, forklarer han.

Slik kan du forbedre søvnen

Å trene regelmessig, begrense inntaket av koffein og alkohol før sengetid, og legge seg til samme tid hver kveld kan forbedre sjansene for god dyp søvn.

Å sove i et mørkt og stille rom og bruke søvnhjelpemidler som lydmaskiner, ørepropper og mørklagingsgardiner, kan også bidra til å holde støynivået nede for å sikre kvalitetssøvn.