Zuckerberg beklager personvernsskandale i helsides annonser

Mark Zuckerberg er i hardt vær etter Cambridge Analytica-skandalen. Foto: Nam Y. Huh/AP Photo/NTB scanpix
Mark Zuckerberg er i hardt vær etter Cambridge Analytica-skandalen. Foto: Nam Y. Huh/AP Photo/NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2014 kom personopplysninger til flere millioner Facebook-brukere på avveie. Søndag beklaget direktør Mark Zuckerberg seg i en rekke britiske aviser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette var et brudd på våre brukeres tillit, og vi beklager at vi ikke gjorde mer den gang. Vi skal iverksette tiltak for å forsikre, sier Zuckerberg i en helsides annonse.

Den ble trykket av et større antall britiske aviser, deriblant Sunday Mirror og The Observer, og omhandler hvordan en resultatene fra en Facebook-spørreundersøkelse i 2014 ble lekket.

Dermed kom personopplysninger «fra flere millioner personer» på avveie, ifølge Mark Zuckerberg.

Facebook-sjefen har vært hardt presset etter avsløringene knyttet til Cambridge Analytica (CA). Det britiske kommunikasjonsbyrået har samlet inn personopplysninger fra 50 millioner Facebook-brukere og solgt analyser av materialet til blant andre Donald Trumps valgkampstab.

Zuckerberg nevner ikke CA ved navn i søndagens annonser. Kommunikasjonsbyråets hovedkontor i London ble fredag ransaket av det britiske datatilsynet (ICO).

– Dette er bare en del av en større etterforskning av bruken av personlige data for politiske formål, og vi vil nå bruke tid på samle inn og vurdere bevisene, heter det i en uttalelse fra ICO.