Rema 1000 var dagligvarebransjens taper i 2017

Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan iverksatte tiltak for å forbedre dagligvarekjedens posisjon etter negative reaksjoner fra kundene etter omstridte strategigrep i 2017. Kjeden opplyser nå at den nedadgående utviklingen er snudd.
Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan iverksatte tiltak for å forbedre dagligvarekjedens posisjon etter negative reaksjoner fra kundene etter omstridte strategigrep i 2017. Kjeden opplyser nå at den nedadgående utviklingen er snudd. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rema 1000 svekket sin posisjon i det norske dagligvaremarkedet med 0,99 prosentpoeng i 2017. Coop-kjeden Extra ble fjorårets vinner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rema hadde en markedsandel på under en firedel – 23,4 prosent – ved utgangen av 2017 etter en svekkelse på 0,99 prosentpoeng, ifølge Nettavisen. Tallene er hentet fra en fersk analyse fra Nielsen.

Utviklingen underbygger inntrykket fra flere undersøkelser i fjor som viste at kundene sterkt mislikte dagligvarekjedens nye markedsstrategi.

Fasiten for fjoråret viser at det var Coops lavpriskjede Extra – de fleste av butikkene omprofileringer fra Prix-kjeden – som ble vekstvinneren, ifølge Dagens Næringsliv.

Coop samlet tok ytterligere 0,3 prosentpoeng av markedet og hadde en markedsandel på 29,7 prosent ved utgangen av 2017.

Norgesgruppen hadde størst markedsandel ved utgangen av fjoråret. De hadde 43,1 prosent av det norske dagligvaremarkedet etter en økning på 0,79 prosentpoeng.

Bunnpris har en markedsandel på 3,8 prosent, etter å ha falt tilbake 0,1 prosentpoeng.

Lavprissegmentet økte mest og utgjorde nesten to tredeler – 65,7 prosent – av markedet da 2018 tok til.