Meny

Statsraad Lehmkuhl går over på batteridrift

Seilskuta Statsraad Lehmkuhl skal bli mer miljøvennlig når seilene ikke er i bruk. Enova har gitt støtte til en hybridløsning som gjør at skipet kan lene seg på batterier og minske bruken av dieselmotor. Foto: Anette Karlsen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Seilskuta Statsraad Lehmkuhl skal bli mer miljøvennlig når seilene ikke er i bruk. Enova har gitt støtte til en hybridløsning som gjør at skipet kan lene seg på batterier og minske bruken av dieselmotor. Foto: Anette Karlsen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Enova støtter seilskuta Statsraad Lehmkuhl med i overkant av 4,2 millioner kroner til en miljømessig oppgradering til hybriddrift.

I dag benyttes dieselmotorer til drift og framdrift, når seilene ikke kan gjøre jobben alene. Etter oppgraderingen vil batteriene begrense motorbruken. Batteriene vil kunne lades fra land, og også hente kraft fra propellen.

– Propellen på skipet kan benyttes til å generere energi, litt som en vindmølle, forklarer Sigurd Øvrebø, produktsjef for elektro- og energisystemer i Rolls-Royce Marine, som er teknologileverandøren i prosjektet, i en pressemelding.

– Denne energiproduksjonen varierer med farten til skuta, så den er ikke konstant, men med vårt system kan energien lagres på batteriene og være tilgjengelig til bruk når det trengs miljøvennlig motorkraft, eller til bruk i den daglige driften om bord, for eksempel matlaging og varme, legger han til.

Statsraad Lehmkuhl blir dermed en av verdens første seilskuter med batteridrift, skriver Bergens Tidende.

Klima og miljøminister Ola Elvestuen mener dette er et eksempel som vil bli lagt merke til og peker på arbeidet mot klimaendringer.

– Å få et nasjonalt symbol som Statsraad Lehmkuhl til å gå over på elektrisk drift, er viktig for å motivere andre til å gjøre det samme. Dette er viktig for Statsraad Lehmkuhl og Bergen, men prosjektet er viktigere enn det også, sier ministeren til avisa.

(©NTB)

Populært