Prisnedgang på Premier League-avtale for britiske TV-stasjoner, betaler 49 milliarder

Snaut 4,5 milliarder pund har Sky Sports og BT lagt på bordet for TV-rettighetene til Premier League for sesongene 2019–2022. Her er Manchester United-manager José Mourinho som gestikulerer på sidelinjen under kampen mot Newcastle forrige helg. Foto: Owen Humphreys / PA via AP / NTB scanpix
Snaut 4,5 milliarder pund har Sky Sports og BT lagt på bordet for TV-rettighetene til Premier League for sesongene 2019–2022. Her er Manchester United-manager José Mourinho som gestikulerer på sidelinjen under kampen mot Newcastle forrige helg. Foto: Owen Humphreys / PA via AP / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

De britiske TV-stasjonene har landet en billigere avtale enn forrige gang for Premier League-rettighetene. Moroa koster likevel 49 milliarder kroner for tre år.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sky Sports og BT har lagt 4,464 milliarder pund på bordet for rettighetene for de tre sesongene, melder BBC.

Dermed er avtalen over en halv milliard pund billigere enn den forrige avtalen, som lød på hele 5,136 milliarder pund. Den rekorddyre avtalen har bidratt sterkt til å øke lønningene og overgangssummene i ligaen.

Det er Sky Sports som står igjen som den store vinneren. Den britiske TV-giganten har sikret seg fire av sju TV-pakker og skal vise 128 kamper per sesong når avtalen trer i kraft. Konkurrenten BT må nøye seg med én av pakkene og skal vise 32 kamper. De fem pakkene som nå er solgt, blir sett på som «hovedpakkene» i auksjonen.

Nett?

– Å ha oppnådd denne investeringen med to gjenværende pakker å selge, viser hvor glimrende det leveres av klubbene, sier Premier League-sjef Richard Scudamore.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er litt tidlig allerede nå å slå fast om prisen går ned eller opp på det britiske markedet. Det er fortsatt slik at ikke alle pakkene er solgt, sier TV 2-sjef Olav Sandnes til Kampanje.

De to resterende TV-pakkene inkluderer til sammen 40 kamper, og ifølge Premier League er det interesse fra flere kjøpere. BT skal ifølge BBC være interessert i de to siste pakkene.

Nettgiganter

Tidligere har det vært spekulert i om nettgiganter som Amazon, Facebook, Netflix og Twitter kunne være interessert i rettighetene.

– Vi håper å kunne fortsette med Premier League, men dette er et marked hvor telekom allerede i flere år har vist interesse samtidig som globale spillere som Google, Facebook og Netflix viser langt større interesse for innhold. Vi følger nøye med på den utviklingen, sier Sandnes.

Den nye avtalen betyr at snittprisen for en Premier League-kamp er 9,3 millioner pund. Per nå er gjennomsnittsprisen 10,2 millioner pund.

I høst blir det budkrig om rettighetene i Norge, og prisene i England kan bety at de norske TV-selskapene ikke blir nødt til å punge ut like mye som forrige gang. Ifølge Dagens Næringsliv ga TV 2 i 2015 1,8 milliarder kroner for tre sesonger med Premier League.