Fotball Media fornøyd med seertall for fotballen

Rosenborg, her ved Tore Reginiussen, spilte i alle de fem mest sette kampene på Discoverys åpne kanaler i 2017. Foto: Ole Martin Wold / NTB scanpix
Rosenborg, her ved Tore Reginiussen, spilte i alle de fem mest sette kampene på Discoverys åpne kanaler i 2017. Foto: Ole Martin Wold / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Rettighetshaver Discovery har over dobbelt så mange sett norsk fotball på TV i år i forhold til i fjor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Konseptet "Fotball til folket" har fungert godt, og vi er naturligvis opptatt av at flest mulig seere får se norsk fotball, sier daglig leder Knut Kristvang i Fotball Media til fotball.no.

– Samtidig er det viktig for oss at et stort antall tilskuere støtter laget sitt og strømmer til de 32 arenaene rundt om i vårt langstrakte land.

Foreløpige beregninger viser at et snitt på 404.000 per runde så de åpne kampene sendt av Discovery. Til sammenligning hadde TV 2 et snitt på 184.000 per runde på sine kamper på åpne kanaler i 2016.

– Da vi tok over rettighetene, var målet å doble de totale seertallene for hver runde sammenlignet med året før. Det innfrir vi med god margin, sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery Networks til fotball.no.

– Vi ønsket å flytte fotballen ut fra høye betalingsmurer og legge flere kamper på åpne kanaler, og dette har vi gjennomført.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kristvang sier seg "svært fornøyd" med Discoverys forvaltning av fotballrettighetene for Eliteserien og 1. divisjon.

Mest sette kamper:

295.000: Rosenborg – Brann 7/5 (TVNorge)

254.000: Brann – Rosenborg 22/10 (TVNorge)

248.000: Vålerenga – Rosenborg 28/5 (TVNorge)

237.000: Rosenborg – Molde 8/4 (Eurosport Norge)

209.000: Rosenborg – Tromsø 16/5 (MAX).