Tines juleulv skaper kraftige reaksjoner
Julemelkekartongene fra bondeeide Tine har satt sinnene i kok hos mange. På helmelken hyler en ulv mot månen.
Meierikjempen har selv bedt om tilbakemeldinger på årets kartonger, og de har ikke uteblitt, skriver Nettavisen.
– På helmelken har vi brukt silhuetter av norske villdyr som ulv, gaupe og ørn som naturlige illustrasjoner i historien om den norske fjøsnissen. Illustrasjonene er detaljrike, som gjør at du kan oppdage nye elementer jo mer du ser på designet, sier Tines kommunikasjonsdirektør, Lars Galtung.
Mange av dem som har sett godt etter, har sett silhuetten av en ulv som hyler mot månen, noe som har falt enkelte tungt for brystet.
Les også: Husker du smørkrisen i 2011?
Q-meieriene vil ta over melkeleveranser når Tine flagger ut
«Har det rablet fullstendig?»
«Tine støtter opp om leverandørene sine, ser jeg? Har det rablet fullstendig?» og «Respektløst overfor de bøndene som sliter med disse dyra» er noen av kommentarene på Tines Facebook-sider. Men det er også mulig å finne en kommentar som denne: «Veldig flott, Tine, at dere kan vise noen av de flotte rovdyrene vi har i Norge».
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenGaltung vil ikke si om det er noen politisk tanke bak motivvalget, men mener noen tolker historien litt langt.
– Dyrene er et element i en større fortelling hvor fjøsnissen er hovedperson. Fjøsnissene bor så vidt vi kjenner til ikke i byer, men på landsbygda med kuer, bønder og norske villdyr, sier han.
Les også: Tine satser på produksjon av Jarlsbergost i Irland
Steinar Madsen om Tines «verdensnyhet»: – På ingen måte så banebrytende som de vil ha det til
Tine trekker ikke omstridt ulve-kartong
Ulven på julemelkekartongene til Tine har satt sinnene i kok, men Tine beholder likevel kartongene.
Bondeeide Tine har høstet stor kritikk for kartongene, men melkeprodusenten nekter å trekke tilbake kartongene.
– At jula 2017 eventuelt skal bli husket som jula da TINE trakk tilbake melkekartonger på grunn av et fjøsnisse-eventyr satser vi ikke på. Kartongene er trykket og dette blir en del av vårt juledesign som vil være på melka fram til årsskiftet, skriver Tines kommunikasjonsdirektør, Lars Galtung, til VG i en epost.