Satellittsignaler fra savnet argentinsk ubåt

Arkivfoto av ubåten San Juan tilhørende den argentinske marinen. Ubåten har vært savnet siden onsdag. Foto: AP / NTB scanpix
Arkivfoto av ubåten San Juan tilhørende den argentinske marinen. Ubåten har vært savnet siden onsdag. Foto: AP / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er registrert signaler som antas å komme fra den argentinske ubåten som har vært savnet siden onsdag, opplyser landets forsvarsdepartement.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Signalene som dukket opp lørdag kveld, tyder på at besetningen på ubåten har forsøkt å få kontakt med omverdenen via satellitt. De har ikke lyktes med å opprette forbindelse med en kommunikasjonssentral.

– Vi jobber nå for å fastslå nøyaktig hvor signalene er sendt fra, og vi antar at de kommer fra den savnede ubåten, opplyser departementet.

En omfattende leteaksjon er i gang, og det søkes både fra luften og til vanns etter den savnede ubåten San Juan og besetningen på 44. Den argentinske marinen har fått bistand fra seks land, deriblant USA og Storbritannia, i letingen.

– Vi vil gjøre alt vi kan for å finne ubåten så fort som mulig, sier Argentinas president Mauricio Macri lørdag. Da ble søkeområdet doblet.

Før nødsignalene som ble fanget opp lørdag, kom siste livstegn fra ubåten onsdag morgen. Da var den på vei tilbake til marinebasen ved Mar del Plata 400 kilometer sør for Buenos Aires etter et rutineoppdrag ved Ushuaia på sørspissen av landet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi avviser foreløpig ingen hypoteser om hva som kan ha skjedd, sier marinens talsmann, Enrique Balbi, før nødsignalene dukket. Han forklarte at svikt i kommunikasjonssystemet eller med kraftforsyningen om bord kunne forklare hvorfor ingen har hørt fra ubåten på flere dager.

San Juan, en dieselelektrisk TR-1700, er en av den argentinske marinens tre ubåter. Den er 65 meter lang og sju meter bred og er bygget i Tyskland i 1983. Den har vært gjennom flere ombygginger og tilpasninger, den siste i 2014.