PR-kampanje kan ha bidratt til å løse vikingtyveri i Bergen
Tyveriet av vikingskatter fra Universitetsmuseet i Bergen vakte oppmerksomhet også i utlandet. En aktiv PR-strategi kan ha bidratt til å løse saken.
I et intervju med universitetsavisen På Høyden i Bergen forteller museumsdirektør Henrik von Achen om hvordan museumsledelsen reagerte i dagene etter innbruddet. Han innrømmer at de ble tatt på sengen og at sikkerheten sviktet da tyver tok seg inn og stakk av med 400 gjenstander fra vikingtiden og jernalderen i august.
– Du må jo være komplett idiot hvis du står og sier at sikkerheten var god nok etter et slikt innbrudd. Ingen liker å svikte, men vi opplevde at både pressen og andre var ekstremt medfølende innstilt. Og vi jobbet for å skape en opinion for å understreke alvoret i det: Dette var et tyveri fra oss alle. Dessuten var det viktig for oss å få fram at dette er noe vi bare forvalter på vegne av fellesskapet, sier von Achen.
Han forteller at de jobbet bevisst for å spre budskapet om tyveriet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Tanken var å gjøre det vanskeligst mulig å omsette dette, og gjøre tyveriet mest mulig kjent.
På Høyden skriver at strategien trolig var medvirkende til at en angrende tyv en dag i oktober meldte seg for politiet i Bergen og fortalte at han var med på tyveriet.
– Vi visste at det var viktig å få kringkastet dette internasjonalt, og fikk gode tilbakemeldinger fra den internasjonale museumsorganisasjonen Icom i Paris. Den største databasen for stjålne museumsgjenstander meldte også sin interesse, forteller von Achen.
Etter at fire personer ble pågrepet og siktet i saken tidligere i måneden, er cirka 296 av de 400 gjenstandene kommet til rette.