200 Moods of Norway-ansatte sies opp

Etter 14 år i en tøff klesbransje raknet det for Moods of Norway etter flere måneder med dårlig lønnsomhet. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Etter 14 år i en tøff klesbransje raknet det for Moods of Norway etter flere måneder med dårlig lønnsomhet. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Konkursen til Moods of Norway fører til at 200 ansatte må sies opp. Samtlige 18 butikker i landet holdes stengt torsdag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det sa bostyrer Asbjørn Nordstrand Løvik til Aftenbladet onsdag.

– Nå må vi avklare hvordan skal vi realisere verdiene, sa Nordstrand Løvik.

Han opplyste at det ikke er tatt stilling til om varene skal selges ut fra butikkene, om hele varelageret selges eller om innmaten skal selges. Han utelukket heller ikke at noen kan overta kleskjeden. Selskapets 200 ansatte ble informert om konkursen onsdag ettermiddag, som gjelder for Moods of Norway AS og Moods Wholesale AS.

Sammen med Stefan Dahlquist og Peder Kristian Børresen grunnla Simen Staalnacke Moods of Norway i 2003. Han beskriver 11 av de 14 årene selskapet har eksistert som et norsk gründereventyr.

– Opp til bostyrer

Siden 2014 har selskapet tapt 76 millioner kroner, ikke medregnet det som eventuelt er tapt i 2017, skriver Finansavisen.

Varner-gruppen overtok i fjor en firedel av Moods of Norway gjennom en rettet emisjon. Varner ønsket ikke å svare Finansavisen om de vurderer å redde selskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nå er det opp til bostyrer hva som skjer med vårt elskede Moods. Vi vet ikke helt hva som skjer. Det er uvisst, men vi håper det er en fremtid for Moods of Norway, sier Staalnacke.

Internasjonal satsing

Motejournalist i Dagens Næringsliv og forfatter, Jorun Aartun, synes konkursen er synd for norsk klesbransje. Hun forklarer konkursen slik:

– Selskapet pådro seg store tap etter den internasjonale satsingen, særlig i USA. I en ekspansiv vekstfase klarte de ikke å ha kontroll på kostnaden. De har heller ikke klart å ruste opp organisasjonen slik at den er konkurransedyktig nok, forklarer Aartun til NRK.

Elle-redaktør Signy Fardal synes konkursen er trist.

– Jeg synes kolleksjonene deres har blitt bedre og bedre. De har våget og de har satset, og den som intet våger, intet vinner. Jeg har stor respekt for dem, sier Fardal.