Boasson Hagen usikker på UCIs sikkerhetstiltak

Edvald Boasson Hagen i aksjon i den norske landslagstrøyen under EM i Herning. Foto Claus Bonnerup / Ritzau / AP / NTB scanpix
Edvald Boasson Hagen i aksjon i den norske landslagstrøyen under EM i Herning. Foto Claus Bonnerup / Ritzau / AP / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Edvald Boasson Hagen tror ikke det blir så mye bedre sikkerhet med åtte mann på lagene i Grand Tour-rittene neste år.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) reduserer fra neste sesong antall syklister per lag fra ni til åtte i storrittene Tour de France, Giro d'Italia og Vuelta a España og noen av vårklassikerne. Det blir først og fremst gjort med tanke på rytternes sikkerhet.

– Velt vil det være uansett hvor mange vi er, men det blir kanskje litt mer oversiktlig når det blir noen færre i feltet å forholde oss til. Uansett så tror jeg ikke det vil bety så veldig mye annet enn at det kanskje vil bli litt større spenning rundt sammenlagtseirene, sier Edvald Boasson Hagen til NTB.

Boasson Hagen syklet ikke Arctic Race i Nord-Norge men har brukt ukene etter EM til å trene under hjemlige omgivelser i Oslo-området. Søndag skal han sykle Cyclassic i Hamburg.

VM-oppladning med Tour of Britain

Neste helg er det et Bretagne Classic i Frankrike før han skal lade opp til VM i Bergen med Tour of Britain fra 3. til 10. september.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det har blitt noen rolige dager her hjemme før jeg startet opp med å forberede meg til helgens ritt i Hamburg, sier Boasson Hagen som opplevde at den virkelige storformen kom mot slutten av Tour de France. Han slet med en liten forkjølelse i etterkant, men under EM i Herning virket han å være tilbake i godt slag.

De fleste som har fulgt Tour de France siden 1990-tallet vet at det ofte er det samme lagene som har dominert og styrt rittene, fra Miguel Indurains Banesto-lag til. Lance Armstrongs US Postal-mannskap og nå senest Chris Froomes Sky-ensemble.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De ni mann sterke lagene har alle hatt en klar kaptein som blir godt passet på av hjelperyttere med forskjellige kvaliteter. Fra neste sesong må Froome og de andre lagene skjære ned én mann fra laget.

Utfordring

UCI og arrangørene vil øke sikkerheten til syklistene med å krympe feltene og samtidig gjøre det vanskeligere å kontrollere for syklistene. Lagledelsen får derimot en større utfordring når de skal ta ut sine lag. Spesielt de lagene som vil ha med en sammenlagtrytter og en sprinter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I årets Tour de France måtte 31 ryttere av de 198 startende bryte på grunn av velt. Da feltet ble mindre mot slutten opplevde man mindre velt. Men på det tidspunktet hadde man fått satt rittet, og lagene til favorittene fikk styre hendelsene bedre.

Marc Sergeant, sportsdirektør i Lotto Soudal mener at å redusere lagene ikke vil spille noen rolle for sikkerheten, og deler i store trekk Boasson Hagens syn. Sportsdirektøren mener at det heller ikke er hovedårsaken til UCI.

– La oss være ærlige. Dette handler kun om å gjøre storlagenes dominans i rittene mindre. Det handler ikke om sikkerheten. De vil bryte lagenes kontroll, og det vil helt sikkert gjøre det mer spennende, sier Sergeant.