Norsk bru blir kinesisk stålindustris inngangsbillett til Europa

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et kinesisk stålverk har vunnet konkurransen om å levere det meste av metallet til den nye Hålogalandsbrua i Narvik, som skal stå ferdig neste sommer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kinas største brubyggerkonsern vant konkurransen om selve byggingen av metaldekket og montering av kabler og fester, mens et kinesisk stålverk har vunnet konkurransen om å levere metallet, skriver Klassekampen.

70 kinesere jobber nå for andre året på prosjektet og er i flertall på anlegget. Selskapet Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) sier selskapets strategi er å bruke brua som en inngangsbillett til det europeiske markedet. SRBG vil fortsette å levere anbud på nye oppdrag.

– Dette er det første større anleggsprosjektet Kina har i Europa. Vi har godt samarbeid både med selskapenes ledelse, samt med de arbeiderne som jobber her, sier Dagrun Kaasen, som er byggeleder for Statens vegvesen til avisen.

Vegvesenet er byggherre for den 1.540 meter lange brua.

I tillegg til det kinesiske stålet, kommer kabelhodene fra Tyrkia og en del av kabelfestene fra Sveits, mens betongarbeidet, armering og asfalt er levert av norske selskaper.