Meny

Kjos: – Misfornøyde passasjerer kan velge SAS

Konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian sier til NRK at kanselleringer er det verste som finnes for selskapet. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Konsernsjef Bjørn Kjos viser til at SAS kansellerer flere avganger enn Norwegian, og sier at passasjerer som ikke er fornøyde kan fly med dem.

Flere hundre Norwegian-passasjerer har blitt rammet av forsinkelser og kanselleringer denne sommeren. 

Konsernsjef i Norwegian, Bjørn Kjos, sier til NTB at de gjør alt de kan for å unngå flere kanselleringer, men lover ikke at problemene ikke fortsetter utover sommeren.

– Jeg kan ikke garantere at det ikke blir flere kanselleringer framover, blant annet fordi det kan bli streik, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos til NTB.

Kritikk for dårlig kundeservice

Selskapet fikk også kraftig kritikk fra passasjerer og Forbrukerrådet på manglende informasjon og dårlig kundebehandling.

Selskapet ligger langt foran andre flyselskap når det gjelder antall henvendelser til Forbrukerrådet.

– De gir ikke nok informasjon i tide, og det er umulig å komme fram til kundeservice både på telefon og i skranken. De har ikke nok bemanning på kundeservice, kan det se ut som, sa Forbrukerdirektør Randi Flesland til NTB etter alle kanselleringene.

– Det er fryktelig leit. Men da kan de velge SAS som har kansellert fem ganger så mye som Norwegian, sier Kjos til NRK på spørsmål om hva han vil si til passasjerer som sier at dette er deres siste tur med flyselskapet.

Les også:  Forbrukerrådet: Norwegian gambler med passasjerene sine

SAS: – Ryggmargsrefleks å skylde på SAS

En oversikt NRK har fått av Avinor viser at Norwegian har færre kansellerte flyavganger fra norske flyplasser enn Widerøe og SAS i juni. 

Oversikten fra Avinor viser at SAS hadde kanselleringer på 1,4 prosent av flyavganger fra norske flyplasser i juni. Norwegian hadde 0,6 prosent.

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, sier til NRK at han synes det er unødvendig av Kjos å referere til SAS i sammenhenger er han blir spurt om situasjonen i sitt eget selskap.

– Det er Kjos' ryggmargsrefleks å skylde på SAS når han konfronteres med dårlige resultater, men det stemmer ikke at vi kansellerer fem ganger mer enn Norwegian, sier Johansen til NRK.

Les også:

Lavere resultat for Norwegian

Pilotleder: – Det vil bli verre for Norwegian

Populært