Sommeren med NSB byr på innstillinger og redusert tilbud

Foto: Terje Bendiksby/NTB scanpix
Foto: Terje Bendiksby/NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Store endringer og seks uker med arbeid på jernbanen skaper problemer for reisende i sommer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra 24. juni til 6. august vil det være store forandringer i tilbudet til NSB. I hele seks uker vil det jobbes på sporet, samtidig som sommertidene gjør en merkbar forskjell på antall avganger.

Dette betyr i praksis at Østfoldbanen er stengt hele perioden, og NSBs øvrige tilbud for lokaltog og korte regiontog på store deler av Østlandet er sterkt redusert.

Gjøvikbanen er stengt hele uke 31, mens Oslo S er stengt for all togtrafikk 5. og 6. august.

NSBs mange tusen kunder har vist stor misnøye på selskapets Facebook-sider, og er ikke nådige i kritikken av løsningen NSB og Bane NOR har fått til. Flere kaller det et såkalt «sommerkaos» – som skjer år etter år:

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Faksimile Facebook
Foto: Faksimile Facebook
Foto: Faksimile Facebook
Foto: Faksimile Facebook

– Økt reisetid med 20 minutter

Pressesjef i NSB-konsernet, Åge-Christoffer Lundeby, sier han ikke opplever tilstandene på Oslo S som et «kaos», men at det er forståelig at kundene klaget forrige uke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er absolutt forståelig, for det er et sterkt redusert tilbud. Det er først og fremst kundene på Østfoldbanen som har de største endringene i tilbudet nå, og når det er stengt i seks uker og man har økt reisetid med i alle fall 20 minutter hver vei så er det en endring som oppleves negativt. Det med full rette, sier pressesjefen til ABC Nyheter.

Han er ikke i tvil om at det fra og med denne uka kommer til å roe seg, og at det blir bedre for alle å reise med tog.

– Kundene kommer inn i det og tilpasser seg. Vi har satt inn ekstra togsett på enkelte avganger, kjører buss mer effektivt og får til litt ekstra der det trengs. Kundestrømmen flytter seg etterhvert som de reisende forstår seg på sommertidene, og fra og med denne uka kommer antall reisende til å minskes drastisk, sier Lundeby til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Av erfaring vet vi at fra uke 27 går veldig mange ut i ferie. Uke 28, 29 og 30 er de største ferieukene tradisjonelt sett. I uke 31 har vi igjen en større bekymring, der også mer er stengt, fortsetter han.

Les også: Disse bøkene må du lese i sommer

– Gir store kundekonsekvenser

Lundeby forklarer at de ikke har andre muligheter enn å sette opp alternativ transport når sporene er stengt.

Han sier at det er Bane NOR som har vurdert sommeren som den beste tiden å gå i gang med det massive arbeidet. Ifølge pressesjefen er NSB sterkt uenige i at perioden skal være så lang som seks uker, fordi de vet at det fortsatt er mange reisende i juni og første uka i august.

– Dere syns også det er vanskelig at det blir et såpass redusert tilbud i hele denne perioden?

– Det er riktig. Det har vi tidligere sagt til Bane NOR, men de sier at denne tiden må vi ha. Det gir så store kundekonsekvenser for så mange mennesker at vi syns ikke dette er allright, slår pressesjefen fast.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bane NOR på sin side sier arbeidet er noe de har planlagt, sammen med NSB, over lang tid.

– Det vi har sagt hele tiden er at vi trenger disse seks ukene sammenhengende for å ferdigstille arbeidene, men vi hadde selvfølgelig ønsket å unngå ukene utenfor fellesferien. Dette har ikke latt seg gjøre. Det har ikke vært mulig å unngå, forklarer Kjell Bakken, kommunikasjonssjef i Bane NOR.

Han legger til at dette er siste året det skal være en slik intensiv fornyelse av sporene rundt og fra Oslo S, og at reisende fra stasjonen ikke skal merke stort til det videre arbeidet etter sommeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi ønsker ikke å forstyrre de reisende, men akkurat på Oslo S er det så komplisert og omfattende at vi er nødt til å bruke de seks ukene sammenhengende for å komme i mål, sier Bakken til ABC Nyheter.

Østfoldbanen sterkest preget

Forrige uke, da spesielt mandag, var preget av mye rot og mange misfornøyde reisende. Flere påpekte på NSB sine Facebook-sider at det var for få togsett på de avgangene som faktisk gikk, og mange etterlyste bedre ordninger fordi mange ble stående igjen på perrongen på grunn av overfylte tog.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er sterkt beklagelig, og derfor prøver vi å gjøre noe med kapasiteten, sier Lundeby til ABC Nyheter.

Pressesjefen kan fortelle at de allerede har tatt grep og satt inn doble togsett på de avgangene det det er mulig. Dessverre er ikke dette et alternativ på Østfoldbanen, som er sterkest preget i sommerperioden.

Dette forklarer Lundeby med at det ikke finnes verksted for togene på sørsiden av Oslo, og det er heller ikke lov å kjøre med doble togsett gjennom Halden og Sverige for å komme til verkstedet på Kongsvinger.

– Ellers er det vanlig at vi kjører med redusert kapasitet på sommeren, men nå har det blitt for tidlig slik at det blir dobbel ulempe, sier han til ABC Nyheter.

Les også:

Skal du på Europaferie? Det kan komme til å koste deg dyrt!

Slik unngår du leiebil-fellene i sommer

Piloter mener Norwegian brøt avtale