Anklager Høyre for negativ reklame: – Jeg synes det er spesielt

Foto: NTB scanpix / Skjermdump
Foto: NTB scanpix / Skjermdump
Artikkelen fortsetter under annonsen

Søker man på «Arbeiderpartiet partiprogram» på søkemotoren Bing.com, får man opp en annonse for Høyre. Det liker Arbeiderpartiet svært dårlig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da den erfarne Ap-politikeren Anniken Huitfeldt søkte på sitt eget partiprogram på nett, kom en annonse fra Høyre opp som første treff.

I annonsen står det følgende: «Du må betale mer i skatt - hvis Arbeiderpartiet vinner».

Nå anklager hun Høyre for å drive negativ politisk reklame.

– De sier en ting og gjør noe annet. Høyre har sagt at de vil kjøre en positiv kampanje der de snakker om egen politikk, mens det første som møter en som søker etter informasjon om Arbeiderpartiets politikk er en Høyre-annonse med kritikk mot Arbeiderpartiet. Vi byr ikke på andre partiers navn på søk, sier Huitfeldt til ABC Nyheter.

– Negativ kampanje

Til VG, som først omtalte saken, sier Ap-politikeren at Høyre flytter grenser med annonsen.

Huitfeldt understreker at hun synes det er greit å konkurrere om å være synlige på forskjellige politikkområder, og at politiske partier skal ha lov til å kritisere politikk de er uenige i.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg synes det er spesielt at Høyre, som sier de bare vil snakke om egen politikk, bruker annonser på søk på partiprogram til å angripe oss framfor å snakke om sitt eget program, sier hun.

– Jeg ler litt

Kommunikasjonssjef i Høyre, Rune Alstadsæter, bekrefter at partiet har kjøpt annonser rettet mot visse søkeord.

– Jeg må si jeg ler litt av det når Huitfeldt skriver det hun skriver. Ap er ledende i Norge på å lage negative reklamer, de har blant annet laget en video om arbeidsledighet der de underslår at arbeidsledigheten faktisk er på vei ned, sier han til VG.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Alstadsæter mener AP har én moral for seg selv og en for andre.

– De må tåle at andre partier bruker de samme metodene som dem, sier han.

Negative karakteristikker

– Høyre mener dere er ledende i Norge på å lage negative reklamer. Hva er din reaksjon på det, Huitfeldt?

– Som det største opposisjonspartiet skulle det bare mangle om vi ikke utfordret Høyre/Frp-regjeringen på deres politikk, og fikk fram forskjellene på hva vi og regjeringen mener. Det er ikke å drive negativ kampanje. Derimot har gjennomganger vist at høyrepartier – både i Norge og i andre land – har systematiske strategier om å stemple sine motstandere med negative karakteristikker, sier hun.

Ap-politikeren tilbakeviser påstanden om at partiet har gjort lignende stunt.

– At partier har utspill og saker der de kritiserer hverandres politikk er ikke noe nytt. Men vi har ikke betalt oss til annonseplass gjennom å bruke deres navn, sier hun.