Synnøve Finden trekker reklame med lettkledd mann

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Georgios venter på deg», frister Synnøve Finden. Nå trekker selskapet reklamekampanjen etter massiv kritikk. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med hjelp fra reklamebyåret JCP Ignite, valgte Synnøve Finden å fronte sin nye greske yoghurt med den lettkledde grekeren «Georgios».

Bildene av grekeren pryder både emballasje, butikkmateriell og digitale flater.

På sine egne hjemmesider hadde Synnøve Finden følgende budskap:

«Vinn en reise til Hellas. Georgios venter på deg på greskpause.no».

Tre timer lang video

Konkurransen går ut på å se en nesten tre timer lang video av «Georgios» der grekeren tar av seg klærne, smører seg inn med solkrem, bader og spiser Synnøves greske yoghurt. Jo mer man ser av «Georgios», jo flere lodd får man og jo større blir vinnersjansen, skriver Kampanje.com som først omtalte saken.

Nå er kampanjen avsluttet etter at Forbrukerombudet fikk inn flere klager på reklamen.

Det bekrefter Synnøve Finden overfor Dagbladet.

Les også: Synnøve Finden med «sensurerte» oster

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Reaksjoner på Facebook

På Facebook-siden til Synnøve Finden har flere reagert.

– Dette er helt hinsides pinling, skriver en og fortsetter tiraden:

– Tenkte dere på signalene dette sender ut i det hele tatt? Har dere hørt om sexturisme før? Syns dere det er uproblematisk å objektivisere "Georgios" ved å framstille ham som stereotypien av "ferieflørten", samtidig som Hellas sliter med høy arbeidsledighet og influx av flyktninger som ikke har noen måte å livnære seg på?

– Dum, platt og helt i utakt... umusikalsk, Synnøve Finden, skriver en Facebook-bruker.

– Hvis jeg skulle vinne en reise til Hellas, der Georgios venter. Er jeg forpliktet til å motta premien? Jeg har veldig lyst på Yoghurten min, men jeg har ikke lyst å møte Georgios, skriver en tredje.

Les svaret til Synnøve Finden her:

Les også: Norsk reklamefilm får internasjonal oppmerksomhet