Trøblete sponsorjakt for sykkel-VM i Bergen

Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen innrømmer at det ikke er lett å hente inn sponsorer til sykkel-VM i Bergen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen innrømmer at det ikke er lett å hente inn sponsorer til sykkel-VM i Bergen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sykkel-VM i Bergen fenger ikke sponsormarkedet. Arrangøren er flere millioner kroner unna målet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Bergens Tidende er private sponsorer budsjettert som mesterskapets viktigste inntektskilde etter den offentlige støtten. 33 millioner sponsorkroner var det opprinnelige målet, men er senere blitt nedjustert til 25 millioner.

Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen erkjenner at man er på etterskudd, men understreker at det jobbes hardt med saken.

– Jeg må ærlig si at vi gjerne skulle hatt litt flere sponsorer. Vi jobber intenst med å få dette til. Akkurat nå er vi seks-sju millioner unna, sier Hansen til BT.

Han mener sponsorsvikten først og fremst skyldes oljenedturen på Vestlandet.

– Vi hadde avtaler som var kommet langt på vei da oljenedturen satte inn. De ble satt på vent og ble ingenting av, forklarer sykkelpresidenten.

Totalregningen for verdensmesterskapet i september er prissatt til nærmere 200 millioner kroner, skriver BT. Det offentlige ligger an til å dekke 70 prosent av kostnadene.

Sponsorinntektene blir omtrent delt i to mellom Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) og den lokale arrangøren.