Kinesere raser etter at kinesisk-amerikansk mann ble kastet ut av United-fly

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange kinesere reagerer kraftig på sosiale medier etter at en kinesisk-amerikansk mann ble kastet ut av et overbooket United Airlines-fly.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mannen skal ha blitt plukket ut tilfeldig sammen med tre andre passasjerer til å forlate flyet, for å skaffe plass til fire ansatte på en flygning til Louisville i Kentucky søndag kveld.

Bakgrunn: Raseri på sosiale medier etter passasjer ble halt ut av fly

Mens de tre andre forlot flyet frivillig, viser videoer tatt av medpassasjerer at kinesisk-amerikaneren med makt ble dratt skrikende vekk fra setet sitt av tre sikkerhetsansatte. Han skal ha fortalt at han var lege og var nødt til å se til flere pasienter neste morgen.

Se videoen i toppen av artikkelen!

I Kina er både Twitter og en rekke andre lignende tjenester blokkert, men videoen av hendelsen ble delt på Kinas Twitter-lignende tjeneste Sina Weibo, der den har fått over 120 millioner visninger og 80.000 kommentarer i løpet av svært kort tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere beskriver hendelsen som rasisme og oppfordrer til boikott av flyselskapet.

–Skamløst! Vi kommer aldri til å tilgi dem. Etniske kinesere over hele verden, vær så snille og boikott United Airlines, heter det i en av flere lignende kommentarer.

United Airlines hevder selv å være ledende på flygninger til Kina, og har flere flygninger mellom USA og Kina enn noe annet flyselskap, ifølge selskapets egne nettsider.

De kom ikke med noen umiddelbar kommentar, men toppsjef Óscar Muñoz unnskyldte at de måtte "reorganisere" passasjerer og opplyser at de har tatt kontakt med passasjeren direkte.

Beklagelsen får knallhard medfart i sosiale medier.

«SKAL ALDRI fly @united igjen! Horribelt, brutalt og utålelig behandling av passasjer, + tonedøv "unnskyldning" fra sjefen», skriver en Twitter-bruker.

«For en dårlig unnskyldning fra United Airlines-sjefen. For en idiot», skriver en annen.