Over halvparten er usikre på om nyheter er ekte eller falske

Kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) ber Medietilsynet om å jobbe med kompetanseheving for å avdekke falske nyheter Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) ber Medietilsynet om å jobbe med kompetanseheving for å avdekke falske nyheter Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

I en ny undersøkelse svarer 55 prosent at de ukentlig eller oftere ser nyheter de ikke tror er helt sanne. Nyheter på Facebook scorer dårlig på troverdighet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er Medietilsynet som har utført undersøkelsen på oppdrag fra kulturminister Linda Hofstad Helleland.

Samtidig er 40 prosent usikre på om de klarer å oppdage falske nyheter.

– Vi må ta på alvor at mange nordmenn er usikre på sin egen mediekompetanse og evne til kildekritikk. Jeg har derfor bedt Medietilsynet prioritere arbeidet med mediekompetanse i år. Jeg har også bedt tilsynet om å komme med forslag til informasjonstiltak basert på denne undersøkelsen, sier kulturminister Linda Hofstad Helleland (H).

Les også: Dagbladet, VG og NRK inngår samarbeid

Hva gjør vi så når vi leser en nyhet som vi er usikre på om er falsk eller ekte? 37 prosent oppgir at de ikke gjør noe, mens 35 prosent sier de sjekker via nettet. Hele 62 prosent oppgir Facebook som den hyppigste kilden til det folk mistenker er falske nyheter, mens 21 prosent oppgir tradisjonelle medier som viktigste kilde.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

23 prosent av befolkningen svarer at de en eller flere ganger har delt en nyhet som de senere fant ut var falsk, mens 15 prosent har delt en nyhet som de visste eller mistenkte at var usann.

Les også: Falsk nyhet om MDG delt av flere tusen

– Undersøkelsen viser at tilnærmet halvparten mener at offentlige myndigheter har et stort ansvar i å øke befolkningens mediekompetanse. Medietilsynet gjør allerede mye på dette feltet. Vi ser på resultatene av undersøkelsen med stor interesse og tar dette med oss i det videre arbeidet, sier Medietilsynets direktør Tom Thoresen.