Nettmat-leverandører slår seg sammen

Adams matkasse og Godtlevert.no går fra å være konkurrenter til å bli samarbeidspartnere. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Adams matkasse og Godtlevert.no går fra å være konkurrenter til å bli samarbeidspartnere. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Adams matkasse og Godtlevert vil slå seg sammen i håp om å ta opp kampen mot de største dagligvarekjedene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sammenslåingen vil finne sted dersom de får godkjennelse av konkurransemyndighetene, skriver de to selskapene i en pressemelding.

– Både Adams Matkasse og vi har siden oppstarten vært drevet av et ønske om å skjerpe konkurransen i det norske dagligvaremarkedet. Ved å slå oss sammen blir vi en reell utfordrer til dagligvarebransjen, sier Godtlevert-gründer Kjetil Graver.

En halv prosent

Adams matkasse har i dag 74 ansatte, mens Godtlevert har 65. Årlig omsetning har vært på henholdsvis 330 og 390 millioner kroner og nærmere 25.000 og 30.000 kunder.

– Til sammen har vi under en halv prosent av det norske dagligvaremarkedet. 700 millioner kroner i samlet omsetning er et stort beløp, men likevel er vi små. Vi vil bli en stor spiller, og derfor er vi nødt til å gjøre en slik fusjon, sier Graver til DN.

Han blir daglig leder i det sammenslåtte selskapet.

Besparelser

De to selskapene har hatt noe ulike kundebaser og vil ifølge Aftenposten beholde begge navnene fremover.

– Vi i Godtlevert.no har tilpasset oss familiene i rekkehusene, mens Adams har satset litt høyere. Det er store forskjeller på oss, sier Graver.

Han ser for seg at de vil spare et tosifret antall millioner kroner på å samle innkjøp, effektivisere pakking og utkjøring.

– Vi har bygget opp to solide kundebaser, besparelsene ligger ikke i å slå sammen kundene, sier Graver.

Han vil ikke si noe om det nye selskapet vil levere matvarer hjem i tillegg til de ferdige matkassene.